Uitdagingen voor marketeers in de IT-sector
Het tempo waarin de IT-sector zich ontwikkelt is vrijwel niet bij te houden. Mede door dit dynamische karakter is de IT-sector vanuit marketingoogpunt een erg interessant vakgebied. Toch blijkt in de praktijk dat veel marketingafdelingen binnen IT-organisaties moeite hebben om de juiste invulling te geven aan hun marketinginzet.
Er komt veel op de afdeling af en iedere uitgave moet kunnen worden verantwoord. Het creëren van marketingcampagnes die concrete resultaten opleveren (bijvoorbeeld kwalitatief betere leads), kan dan ook een hele opgave zijn. Er valt hierin nog veel winst te behalen. Een sterkere focus op digital marketing, het meetbaar maken van de resultaten van marketinginspanningen en een betere afstemming van marketing en sales zijn slechts enkele voorbeelden. Echter, door slim gebruik te maken van de juiste tools en methoden, is het mogelijk om als marketingafdeling waarde toe te voegen aan het IT-bedrijf.
Inbound marketing biedt de oplossing
Het aanbieden van de juiste content, op de juiste plekken en op de juiste momenten, is de sleutel geworden tot het effectief bereiken van de doelgroep. Maar hoe bepaalt u nu wat de juiste informatie is? Hoe komt u er bovendien achter op welke plekken potentiële klanten zich bevinden en welke informatie zij op een bepaald moment nodig hebben? Inbound marketing kan u helpen om deze vragen te beantwoorden.
Inbound marketing is een marketingmethode waarbij het aanbieden van waardevolle content aan de basis ligt. Door gebruik te maken van inbound marketing kunt u op een niet opdringerige manier expertise delen met uw doelgroep, de dialoog met hen aangaan en een positieve houding ten opzichte van uw organisatie en producten creëren. Uiteindelijk zal dit zorgen voor een grotere aanwas van klanten.
Waarom inbound marketing geschikt is voor de IT-sector
Aangezien de producten en diensten binnen de informatietechnologie meestal relatief complex zijn, heeft de doelgroep veel informatie nodig om antwoord te krijgen op de vragen waar zij mee worstelt. Een aankoop wordt daarnaast vaak bepaald door meerdere personen. Denk bijvoorbeeld aan de IT-afdeling, de financieel manager en de eindgebruiker. Dit zijn de ideale omstandigheden om de voordelen van inbound marketing optimaal te benutten. Daarnaast wordt er bij deze methodiek hoofdzakelijk gebruikgemaakt van onlinekanalen, waardoor de resultaten die u boekt meetbaar kunnen worden gemaakt. Er zijn verschillende tools beschikbaar die u kunnen helpen bij het verzamelen van informatie over bijvoorbeeld bezoekersaantallen, paginaweergaves en conversies. Door deze data te verzamelen en te analyseren, is het mogelijk om uw budget efficiënter te verdelen, campagnes bij te sturen en resultaten te verantwoorden bij het management.
Expert in IT-marketing
Loopt u als IT-marketeer weleens tegen eerdergenoemde uitdagingen aan? In dat geval kan het van waarde zijn om te kunnen sparren met een partner die uw uitdagingen begrijpt. ContentXperience is al ruim tien jaar actief als full-service marketingbureau voor de IT-sector en begrijpt dan ook als geen ander welke vraagstukken u als IT-marketeer bezighouden. Wij helpen u graag verder!
Meer weten? Lees in de whitepaper Digital Marketing for IT welke marketingmethodieken in het bijzonder geschikt zijn voor de IT-branche en hoe u als IT-bedrijf een effectieve digitale marketingstrategie uitrolt. Meer informatie vindt u tevens op deze landing page.
Terug naar het blogoverzicht