UX-design, wat is het en waarom is het belangrijk?

Tegenwoordig hoor je steeds vaker de term UX-design vallen. Maar wat is UX-design eigenlijk? In deze blog leg ik je uit wat het is, waarom het zo belangrijk is en waarom je het je niet kunt veroorloven het te onderschatten.

UX is een afkorting voor User Experience, oftewel de gebruikerservaring die iemand met een product of dienst heeft. Het gevoel dat een bezoeker heeft zodra hij bijvoorbeeld een website of app bezoekt. Een website valt of staat met de ervaring die de gebruiker overhoudt bij het bezoeken van een website. Het ene product is het andere niet, dat geldt natuurlijk ook voor diensten. Als UX-designer is het daarom ten strengste verboden om alle gebruikers over één kam te scheren. UX-design is een ontwerpproces voor het verbeteren van de gebruikerservaring. Op deze manier kom je er achter wat de behoeften zijn van de gebruiker en dit door te verwerken in een product of dienst. Zo creëer je een betere beleving voor de eindgebruiker.

“User experience behelst alle aspecten van de interactie van een eindgebruiker met een bedrijf, haar diensten en producten. ”

De gebruikerservaring

Een bezoeker heeft ten alle tijden een bepaald doel wanneer deze op een website komt. Daarvoor is hij of zij bereid om een aantal taken uit te voeren. Het is belangrijk dat de functionaliteiten van de website samenkomen met de emotie van de bezoeker. Naast de gebruiksvriendelijkheid speelt het uiterlijk van een website ook een rol. De totale beleving moet goed zijn en aansluiten op de verwachtingen en emotie van de bezoeker. Als iets leuk en gemakkelijk is om te doen, ben je geneigd het vaker te doen, toch? Hetzelfde geldt voor jouw gebruikers. Als je product eenvoudig en leuk is om te gebruiken dan zullen jouw gebruikers hoogstwaarschijnlijk terugkeren. Wanneer een gebruiker een slechte ervaring heeft met jouw product/dienst, zal deze niet terugkeren. De kans is dan des te groter dat deze persoon zal overstappen naar de concurrent.

Meten = weten

Levert jouw website niet het gewenste resultaat op? Dan moet je onderzoeken wat er fout gaat. Het kan zijn dat je teksten te lang zijn, de call-to-actions niet duidelijk of je hele website niet in de goede volgorde staat. Het UX-proces gaat als volgt:

  1. Doe research naar je doelgroep en hoe die naar je website navigeren. Breng je website in kaart;
  2. Denk met een groep na over oplossingen en breng deze in kaart aan de hand van de impact en de effort die deze oplossingen kosten. Aan de hand hiervan ga je schetsen;
  3. Beslis naar aanleiding hiervan hoe je het gaat aanpakken en maak een wireframe;
  4. Maak een prototype van dit idee;
  5. Test het prototype onder de doelgroep, en wanneer nodig ga je weer om te tekentafel.

 

 

 

 

 

 

 

Als je website eenmaal bezoekers trekt, is het de bedoeling dat ze gaan reageren op je website. Je hebt de website in het leven geroepen om te functioneren als online marketingtool, dus het moet iets gaan opleveren. Meer naamsbekendheid, inschrijvingen op je nieuwsbrief of beter nog: klanten! Het kan zijn dat je website niet het gewenste resultaat oplevert. Dan moet je onderzoeken wat er fout gaat. Het kan zijn dat de volgorde van je website niet klopt, misschien ben je te langdradig met je teksten, is de gele banaan verstopt op je website of raken bezoekers verdwaald op je website. Kom je erachter dat je bezoekers je website vooral bekijken op hun telefoon, terwijl hij daar niet goed op wordt weergegeven? Dan moet je ervoor zorgen dat je website responsive is!

Nadat je website live staat ben je nog niet klaar. Het is belangrijk om je website te blijven meten en aan de hand daarvan te verbeteren. Kom je er zelf niet helemaal uit? Dan staan wij graag voor je klaar om met je mee te denken en samen jouw website te optimaliseren om zo tot nog meer conversies te komen. 

Terug naar het blogoverzicht

Tags:

Marketing automation-partners