Van data-driven marketing tot User Experience – dit zijn de 7 marketingtrends van 2020
Wat brengt het nieuwe jaar ons op het gebied van marketing? Waar in 2019 de focus lag op mobile first, voice en (korte) video’s, biedt 2020 mogelijkheden op het gebied van chatbots, podcasts en data-driven marketing. Ook staat komend jaar User Experience hoog op de verlanglijst. En denk je dat marketing automation al voorbij is aan de hype? In 2020 wordt het zelfs nog wat serieuzer.
Ben jij nog bezig met jouw marketingplan voor 2020? Overweeg dan deze trends!
1. Always on
Eén campagne is geen campagne. Nou ja, elke campagne kan van waarde zijn natuurlijk. Maar het wordt wel steeds belangrijker dat je marketing aan staat en bij voorkeur heel het jaar door. Uiteraard in afstemming met de salescollega’s. Steeds vaker kiezen organisaties voor een campagneprogramma in plaats van ad hoc campagnes. De reden voor een continu programma zit hem in het feit dat campagneoptimalisatie steeds belangrijker zal worden. En om dat te realiseren moet je op dezelfde wijze (doelgroep)onderzoek doen en resultaten meten.
2. User Experience
User Experience is een mooie benaming voor de gebruikerservaring die iemand met een product of dienst heeft. Het gevoel dat een bezoeker heeft zodra hij bijvoorbeeld een website of app bezoekt. Een website valt of staat met de ervaring die de gebruiker overhoudt bij het bezoeken van een website. Het is dan ook enorm belangrijk dat de functionaliteiten en het uiterlijk van de website of app samenkomen met de emotie van de bezoeker. De totale beleving moet goed zijn! Want als een gebruiker een slechte ervaring heeft met jouw product of dienst, zal deze niet terugkeren. Reden temeer om in 2020 eens goed aandacht te besteden aan jouw User Experience.
3. Integrale content
Uiteraard gaat aan campagnevoeren doelgroeponderzoek en propositiekeuze vooraf. Ook daarin zien we de ontwikkeling dat onderzoek niet eenmalig, maar een doorlopend onderdeel van campagneoptimalisatie is. De wensen van de klant veranderen nu eenmaal en je weet niet precies wanneer.
Vaak worden marketingkanalen als losse eenheden ingezet. Een van de trends is dat je integraal je kanalen inzet voor de doelen die je wilt behalen. Het maakt de marketinginspanningen constructiever. Het integreren van campagnes is een trend, ook weer vanwege het belang van campagneoptimalisatie. Je gaat dus op zoek naar het mixen van de content over de kanalen. Op een dusdanige wijze dat je een optimale beïnvloeding hebt van de doelgroepen.
4. Chatbots
Waar de ene marketeer beweert dat de trend al voorbij is, is de andere marketeer ervan overtuigd dat de chatbot steeds vaker en breder wordt toegepast. Slimme technologie zorgt ervoor dat een chatbot steeds meer kan en de vragen en intenties van klanten steeds beter herkent. De voorspelling is dan ook dat organisaties in 2020 steeds meer gebruik zullen gaan maken van deze technologie. Ook vanwege Generatie Z die het werkveld gaat betreden; zij zijn minder snel geneigd om de telefoon te pakken en zullen sneller de interactie via chat(bot)s aangaan. Marketing automation-leverancier HubSpot speelt hierop in en biedt de mogelijkheid aan om een chatbot te implementeren en te integreren met je inboundmarketing-campagne.
5. Podcasts
Hoewel we podcasting al kennen sinds 2004, is het nog steeds niet volledig doorgebroken in Nederland. Daar lijkt steeds meer verandering in te komen. Deze ‘nieuwe manier van bloggen’ garandeert niet alleen bereik, maar is ook een goede manier om (diepere) informatie en details te delen, meningen te vragen en te communiceren met het publiek. Podcasts worden gezien als aanvullend marketinginstrument dat zowel in de B2C- als in de B2B-industrie goed werkt. Een betrouwbare marketingtool en een bewezen manier om je publiek te betrekken en een stem uit te brengen.
6. Next-gen marketing automation
Marketing automation staat al een aantal jaar hoog op het verlanglijstje van marketeers. Veel marketeers zijn dan ook al gestart met een marketing automation-oplossing. De eerste buyer journeys zijn bedacht en de bijbehorende marketing flows zijn ingericht. Er worden steeds meer campagnes gelanceerd.
In 2020 wordt het gebruik van marketing automation een stuk serieuzer. De ROI van marketing moet worden aangetoond en het marketing automation-platform moet worden geïntegreerd in de rest van de technologie die binnen de organisatie wordt gebruikt. Zo is een koppeling met je CRM en een Customer Data Platform noodzakelijk om een goed beeld te krijgen van de resultaten van je marketingactiviteiten. En dat niet alleen, ook om een goed 360-graden beeld van je klanten te krijgen.
7. Data-driven marketing
Creatief is het marketingvak altijd geweest en dat zal het ook altijd blijven. De laatste jaren is het vak door de ontwikkeling van online wel veel beter meetbaar geworden. En dat heeft voor veel vernieuwing gezorgd. Door creatie en meetbaarheid te combineren, kun je meer uit een marketingcampagne halen. Sterker nog, zonder analyse van getallen is optimalisatie bijna niet mogelijk. Omdat er nog zoveel campagnes niet goed of niet voldoende gemeten worden, zien we dit nog altijd als een belangrijke trend. Hoe mooi is het als we in de toekomst op basis van de verzamelde data een ideale buyer persona kunnen opstellen? Zo kun je de juiste boodschap aan de juiste persoon op de juiste tijd overbrengen. Ook personalisatie-software helpt je hierbij.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van deze marketingtrends voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op.
Terug naar het blogoverzicht