Van events tot chatbots: dit zijn de marketingtrends van 2019

Wat brengt het nieuwe jaar ons op het gebied van marketing? Waar in 2018 de focus lag op GDPR, personalisatie en (korte) video’s, biedt 2019 mogelijkheden op het gebied van voice en podcasts, chatbots en influencer marketing (B2B). Dit jaar staat User Experience voorop. De marketingmix bevat meer offline elementen dan ooit te voren en de gebruikerservaring op mobiele websites is prioriteit. LinkedIn blijft een belangrijk medium in 2019. Ben jij nog bezig met jouw marketingplan voor 2019? Overweeg dan deze trends!

1. Van online naar offline

Hoewel we ons de afgelopen jaren steeds meer van offline naar online bewogen, zagen we in 2018 al steeds meer bedrijven het omgekeerde doen. Steeds vaker openen webshops een fysieke winkel, brengen supermarkten een tijdschrift uit en organiseren bedrijven events. In 2019 bevat de marketingstrategie dan ook meer offline elementen dan ooit tevoren. Belangrijke redenen hiervoor zijn de gebruikerservaring (User Experience) en klantbeleving. Door het creëren van ervaringen, bouw je vertrouwen op met de (potentiële) klant. Bovendien bieden offline elementen mogelijkheden voor online content. Denk bijvoorbeeld aan aankondigingen voorafgaand aan een event en verslagen, foto’s en video’s tijdens en na een event.

2. The voice

Wist je dat 33% van de 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten spraakopdrachten zijn? Eén van de oorzaken hiervan is de groei van Personal Assistant Devices zoals Google Home en Siri. Afgelopen zomer werd de Nederlandse variant van de Google stemassistent op de markt gebracht. In de weken die volgden bleek dat deze in Nederland vaker werd gebruikt dan in andere landen vlak na de lancering. Nederland is daarmee één van de snelst groeiende landen als het om voice gaat. Eén gevolg hiervan is dat websites gevonden worden op basis van andere zoekopdrachten. De focus van zoekwoorden verschuift naar topics of zelfs complete zinnen. Zoekmachineoptimalisatie verandert in gebruikersoptimalisatie. Google wordt hierbij steeds beter in het interpreteren van de context van je tekst en geeft je al antwoord op je vraag, zonder dat je hoeft door te klikken naar een pagina.

3. Mobile First

In de zomer van 2018 implementeerde Google de Mobile First index. Dit houdt in dat Google voortaan eerst de content op mobiele pagina’s indexeert. Het afgelopen jaar ging namelijk 52% van de internetgebruikers het internet op via de mobiele telefoon. Heb je geen mobiele website? Dan wordt de desktopvariant geïndexeerd. Dit heeft echter wel gevolgen voor je ranking, omdat jouw User Experience niet optimaal is. In 2019 gaan we een stapje verder in het optimaliseren van de gebruikerservaring van mobiele websites.

4. LinkedIn 

Het aantal gebruikers en leden van LinkedIn neemt toe en het organische bereik van bedrijfspagina’s neemt af. Deze trend zagen we een paar jaar terug al bij Facebook. In 2019 wordt het dus nóg belangrijker dat je medewerkers in je communicatie mee gaan en jouw berichten delen of zelf online plaatsen. Ook is de verwachting dat 80% van de socialmedia-content in 2019 uit video zal bestaan. Naast (korte) video’s is het inmiddels mogelijk om GIFs op LinkedIn te plaatsen. Wees creatief en probeer eens iets nieuws!

5. Chatbots

Waar de ene marketeer beweert dat de trend al voorbij is, is de andere marketeer ervan overtuigd dat de chatbot steeds vaker en breder wordt toegepast. Slimme technologie zorgt ervoor dat een chatbot steeds meer kan en de vragen en intenties van klanten steeds beter herkent. De voorspelling is dan ook dat organisaties in 2020 85% van het klantcontact op zullen vangen met technologie. HubSpot speelt hier op in en biedt de mogelijkheid aan om een chatbot te implementeren en te integreren met je inboundmarketing-campagne.

6. Podcasts

Hoewel we podcasting al kennen sinds 2004, is het nooit écht doorgebroken in Nederland. Daar lijkt nu verandering in te komen. 64% van de Amerikaanse bevolking luisterde vorig jaar naar podcasts. Deze ‘nieuwe manier van bloggen’ garandeert niet alleen bereik, maar is ook een goede manier om (diepere) informatie en details te delen, meningen te vragen en te interacteren met het publiek. Met podcasting bereik je over het algemeen hoger opgeleiden met een hoger inkomen. Podcasts worden gezien als aanvullend marketinginstrument dat zowel in de B2C- als in de B2B-industrie goed werkt. Een betrouwbare marketingtool en een bewezen manier om je publiek te betrekken en een stem uit te brengen.

Wil jij meer weten over podcasting? Lees dan ook de blog Waarom podcasting populair wordt voor de zakelijke markt.

 

7. Influencer marketing

Influencer marketing is al jaren populair, met name in de B2C-industrie. In 2019 gaat influencer marketing een stap verder en is de verwachting dat we dit meer gaan zien in de B2B-industrie. (Micro) influencers kunnen worden ingezet om bereik te vergroten, geloofwaardigheid te creëren en het aantal conversies te verhogen. Influencers kennen de doelgroep als geen ander en brengen jouw product of dienst dichter bij de doelgroep. In 2019 worden influencers meer betrokken bij bedrijven, merken en campagnes. Zo kunnen zij bijvoorbeeld het socialmedia-kanaal van een bedrijf volledig overnemen.

Om de User Experience en klantbeleving te optimaliseren, worden bovenstaande trends in 2019 steeds meer gecombineerd. Zo gaan influencers aan de slag met podcasts en zijn podcasts een manier om in te spelen op de groei van voice. We zien de behoefte aan beleving en gebruikerservaring terug in de complete strategie – van offline elementen als events en magazines tot mobiele websites, podcasts en chatbots. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners