Waarom ook jij met marketing automation moet beginnen
Er zijn maar weinig producten die zichzelf verkopen. Je zult dus meestal flink aan de bak moeten om de wereld te laten weten dat jouw bedrijf bestaat en wat het te bieden heeft. Gelukkig is er tegenwoordig slimme techniek die je daar een handje bij kan helpen. Met marketing automation-tools bespaar je veel tijd en neemt de kans dat je omzet stijgt flink toe. In deze blog lees je meer over de voordelen van marketing automation.
Je komt plat gezegd niet zo snel bij een bedrijf op de koffie om jouw product of dienst aan te prijzen. Je zult eerst moeten investeren in het opbouwen van een band met je klanten. Leads opwarmen deed je vroeger met advertenties op radio en tv en met billboards. Dat kan nog steeds effectief zijn, maar het bereik van deze kanalen is afgenomen. Met name millennials halen hun informatie vooral online, op een tijdstip dat het hen het beste uitkomt. Maar omdat je ze moeilijk allemaal persoonlijk kunt gaan mailen, zijn er tools als HubSpot, Marketo of Pardot die dit werk voor je doen. Deze software kan ook regelmatig berichten voor je plaatsen op social media, waarin je bijvoorbeeld een blog aankondigt.
Tijdwinst belangrijke factor
HubSpot noemt zelf efficiencywinst als belangrijkste reden om op deze manier te gaan werken. Het scheelt je gewoon heel veel tijd. Opvolgmails gaan ook geautomatiseerd de deur uit. Zo houd je contact zonder dat er direct actie van medewerkers is vereist. Je marketingteam kan de tijd die vrijkomt goed gebruiken voor het creatievere werk, zoals brainstormen voor de volgende campagne.
Een ander belangrijk voordeel is dat de kloof tussen marketing en sales kleiner wordt. De kans is groter dat iemand al van je bedrijf heeft gehoord, als sales belt voor een verkoopgesprek. De kans dat je van een lead een klant maakt – of dat je misschien wel op de koffie mag komen – neemt daardoor ook toe.
Optimaliseren door analytics
Ook verzamelt de tool data voor je. Zo worden je leads in lijsten verzameld, die je kunt doorzoeken en waar je filters op los kunt laten. Dat helpt je om in één oogopslag te zien waar leads op klikten, welke items op je website ze het interessants vinden. Door analytics kom je tot inzichten die je helpen om je campagne te optimaliseren.
De voordelen laten zich ook uitdrukken in cijfers. Recent onderzoek toont aan dat de productiviteit van sales met 14,5 procent toeneemt door marketing automation. 80 procent van de gebruikers ziet het aantal leads stijgen, 77 procent converteert meer. Volgens Forrester dragen B2B-marketeers door automation-tools al snel 10 procent meer bij aan de verkopen door sales.
Vermijd vervreemding door content die boeit
Maar Forrester waarschuwt ook: door marketing automation bereik je weliswaar meer mensen met minder middelen, maar het gevaar bestaat dat je (potentiële) klanten van je vervreemdt. Automatisch verstuurde nieuwsbrieven met een generieke boodschap worden al snel als irritant en onpersoonlijk ervaren. Om te voorkomen dat je doelgroep op het rode kruisje drukt, moet je content bieden die boeit.
Als het je lukt om te boeien, ontstaan ook kansen om mensen aan je te binden en aan upselling en cross-selling te doen. Bij marketing automation kun je regels instellen. Als je bijvoorbeeld fietsen verkoopt, dan vergeet je nooit meer om een mailtje de deur uit te doen waarin je je klanten eraan herinnert dat ze toe zijn aan nieuwe banden, of aan losse lampjes omdat de donkere dagen voor kerst eraan komen. Je kunt door marketing automation ook zuinig omgaan met je content. Zo is het mogelijk een nieuwe lead die een blog las er geautomatiseerd op te wijzen dat er nog meer op je site staat over hetzelfde onderwerp.
Wil je meer weten over marketing automation, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Of download het e-book ‘Marketing automation in de praktijk’ door het formulier in de rechterkolom in te vullen.
Bronnen:
- https://blog.hubspot.com/marketing/marketing-automation-benefits
- https://www.invespcro.com/blog/marketing-automation
- https://www.ventureharbour.com/23-benefits-of-marketing-automation