Waarom u écht een contentplatform wilt hebben!

Een contentplatform (ook wel bekend onder de naam contenthub of contentportal) is een samenstelling van diverse vormen van digitale content, georganiseerd rond een specifiek thema, meestal verzameld op een centrale webpagina. Dit kan een categorie van een blog zijn, of een verzameling van pagina’s op een website. Contentplatforms kunnen zeer relevant zijn voor uw contentmarketing-strategie. In deze blog een korte uitleg waarom.

Contentplatforms kunnen dé sleutel zijn als u meer aandacht wilt genereren rondom een bepaald thema (of hub) dat interessant is voor u en uw doelgroep. Ze werken met name zo goed omdat ze zijn opgebouwd vanuit een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke structuur.

Waarom contentplatforms werken

Er zijn specifieke redenen waarom contentplatforms doeltreffend zijn:

Zoekvoordelen via Google – Naarmate Google slimmer wordt, richt de zoekmachine zich steeds minder op trefwoorden maar meer op de betekenis achter content, zoals dat het geval is met thema’s. Contentplatforms zijn perfect afgestemd op de richting die Google op gaat. Als u al langere tijd blogt, maar u krijgt niet veel zoekverkeer, dan kan dit het probleem zijn. U moet uw content dus meer organiseren rondom centrale thema’s.

Meer attentiewaarde – Wanneer bezoekers meer te weten willen komen over een bepaald onderwerp, kan één pagina soms niet genoeg zijn om ze tevreden te stellen. Maar als zij zich in een hub van content bevinden, zullen ze dieper gaan graven. Daarmee verhoogt u het gemiddelde aantal pagina’s per bezoek en de gemiddelde tijd op de website.

Top-of-mind – Geef uw bezoekers meer content en u hebt een betere kans om top-of-mind te zijn als mensen over het onderwerp nadenken. Wanneer mensen uiteindelijk vragen: “Wat was ook alweer die website die zoveel informatie had over dat onderwerp?”, zullen ze aan uw contentplatform denken en weer terugkomen. Wie wil dat nu niet?

Meer voordelen van contentplatforms? Lees dan ook eens deze blog: Vijf redenen waarom u een contentplatform moet beginnen

Waar u rekening mee moet houden

Het is dus zeer de moeite waard om een contentplatform op te zetten. Om dit op de juiste manier te doen, zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden:

WAT U NIET MOET DOEN: Zonder strategie een stapel blogs schrijven van middelmatige kwaliteit die allemaal vergelijkbare inhoud bevatten.

WAT U WEL MOET DOEN: Een goed georganiseerde hub creëren met diverse gecategoriseerde content, in vele vormen, op vele plaatsen, en gemaakt door verschillende mensen:

  • Content in verschillende vormen
    ‘Wat’ u publiceert, moet variëren. Wees aantrekkelijk voor uw publiek door middel van content in verschillende vormen: blogs, e-books, video’s, infographics, animaties, audio, enz.
  • Content op andere websites
    ‘Waar’ u publiceert, moet tevens variëren. Schrijf dus ook voor andere websites of publicaties binnen een interesse- of themagebied.
  • Content gemaakt in samenwerking met influencers
    ‘Wie’ creëert deze informatie? U hoeft niet al het werk alleen te doen. Co-creëer content met mensen die uw publiek vertrouwt; met mensen die al een publiek hebben dat overlapt met uw publiek. Kortom, werk samen met ‘influencers’.

Hoe creëert u een contentplatform?

Dit is het leuke deel. Het algemene idee is om eenvoudigweg meer materiaal te creëren, gericht op een onderwerp en georganiseerd rond een centrale hub. Maar u zult betere resultaten krijgen als u een meer strategische aanpak hanteert:

  1. Kies een onderwerp dat waardevol is voor u en belangrijk is voor uw publiek. Denk na over vragen die u met uw content kunt beantwoorden, de problemen die uw bedrijf oplost, en de zinnen en woorden waar uw doelgroep waarschijnlijk naar op zoek is. Maak een lijst van deze vragen, antwoorden en zoekwoorden. Zij moeten nauw gerelateerd zijn aan elkaar.
  2. Vind de ‘influencers’ die relevant zijn voor deze onderwerpen en uw publiek. Het is belangrijk om u al in het begin van het proces in de kijker te spelen bij deze influencers. Volg ze, deel hun content, geef commentaar en probeer hun aandacht op een positieve manier te winnen, zodat u uiteindelijk samen content kunt creëren (stap 5).
  3. Publiceer de centrale content. Dit wordt het middelpunt van het contentplatform. Gebruik hiervoor uw beste, krachtigste en meest bruikbare content rondom het thema. Optimaliseer het voor de meest waardevolle en concurrerende keywoorden en -zinnen. En geef het een duidelijke call-to-action.
  4. Publiceer ondersteunende content. Zet hier het beste aanvullende advies in dat beschikbaar is. Elk stukje content kan zich richten op een eigen subonderwerp, dat ondersteunend is aan de centrale content. Zorg er tevens voor dat u visuele content creëert; dat ziet er namelijk geweldig uit wanneer het gedeeld wordt op sociale netwerken.
  5. Co-creëer content met influencers in uw netwerk. Interview influencers, vraag om reacties of quotes, neem ze op in een enquête of onderzoek. Maak ze bewust van de hub die u hebt gemaakt en vraag ze beleefd of zij uw platform of content willen delen. Nodig ze uit voor een gastblog, of bied ze aan om iets voor hun website te schrijven.
  6. Publiceer op andere websites. Pitch uw blogs of andere content bij relevante blog- of mediasites. Dit kunnen alternatieve versies van content zijn die u reeds hebt gepubliceerd. Deze content moet in ieder geval teruglinken naar uw contentplatform.

Uiteindelijk moet u in staat zijn om via analytics te controleren of u aan attentiewaarde hebt gewonnen. U zult zien dat het zoekverkeer gestaag zal toenemen elke keer als er iets wordt gepubliceerd.

Meer informatie?

Heeft u interesse in een eigen contentplatform en wilt u graag meer weten over de mogelijkheden? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag verder. In bijgaande whitepaper kunt u alvast twaalf aansprekende voorbeelden van contentplatforms bekijken, ter inspiratie.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners