Wat is Marketing Automation en wat kunt u ermee?

Marketing Automation is voor veel organisaties nog een vrij onbekende term. Toch loont het de moeite om meer te weten te komen over Marketing Automation. Al is het alleen maar omdat dit één van de marktsegmenten is die momenteel het snelst groeit (sinds 2011 groeit deze markt elk jaar met vijftig procent). Wat is Marketing Automation en hoe kan uw organisatie hiervan profiteren?

Wat is Marketing Automation?

Een definitie van Capgemini: “Marketing Automation staat voor het helpen van prospects in het aankoopproces door het automatiseren van relevante content met als doel om leadconversie te verhogen.” Volgens Capgemini kan Marketing Automation opgesplitst worden in drie hoofdactiviteiten:

1. Het opbouwen van (digitale) profielen:
Welke webpagina’s bekijkt uw prospect, welke e-mails vindt hij interessant, voor welke evenementen heeft hij zich geregistreerd?

2. Het opzetten van relevante campagnes / content
Verstuur content (informatie) waar uw prospect ook echt op zit te wachten.

3. Het converteren en prioriteren van leads:
Stuur leads die voldoende interesse tonen door naar sales. Voorzie leads die nog niet zo ver zijn van extra relevante content.

Het proces ziet er als volgt uit:

mawheel

Marketing Automation-systemen zijn dus ontworpen om leads (digitale profielen) op een meer constante manier te onderhouden. Zodra de leads met behulp van relevante campagnes en relevante content ‘opgewarmd’ zijn, kunnen ze omgezet worden in daadwerkelijke klanten.

Marketing Automation en inbound marketing

Als u gebruik wilt maken van een Marketing Automation-oplossing, dan is het belangrijk dat u al bestaande leads heeft en deze blijft genereren op basis van inbound marketing. Met behulp van inbound marketing kunt u er namelijk voor zorgen dat potentiële klanten naar u toekomen. Door relevante en interessante informatie (content) te delen, probeert u in contact te blijven met deze potentiële klanten.

Inbound marketing heeft tot doel om via internet potentiële klanten aan te trekken. Bedrijven doen dat bijvoorbeeld met behulp van websites, social media, blogs of zoekmachines. Zonder bestaande of nieuwe leads is het namelijk niet mogelijk om up-to-date contacten te onderhouden en om te zetten in klanten. Dan heeft het inzetten van een Marketing Automation-tool dus niet veel nut.

Profiteren van Marketing Automation

Maakt u op de juiste manier gebruik van Marketing Automation, dan kost het uw organisatie minder moeite om leads om te zetten in nieuwe klanten. Een ander voordeel dat het gebruik van dit soort systemen met zich meebrengt, is volgens Amerikaans onderzoek een inkomstengroei van ten minste tien procent. Daarnaast kan het percentage leads dat wordt omgezet in sales verhoogd worden van twintig tot wel vijfenzeventig procent. Verder blijkt dat gebruikers van Marketing Automation-tools de hoogte van het aantal conversies met drieënvijftig procent zien stijgen.

Wat kost Marketing Automation?

Voorheen waren dergelijke Marketing Automation-oplossingen slechts weggelegd voor grote multinationals die zich deze systemen konden veroorloven. Door de opkomst van wat meer laagdrempelige, alternatieve oplossingen is Marketing Automation tegenwoordig ook bereikbaar geworden voor kleinere bedrijven.

Iets voor u?

Overweegt u ook gebruik te gaan maken van een Marketing Automation-oplossing? Er zijn verschillende aanbieders van Marketing Automation-systemen waar u uit kunt kiezen. Hubspot, Marketo, Infusionsoft en Eloqua zijn momenteel de grootste spelers op dit gebied. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij meer dan vijftig procent van het marktaandeel. Toch zijn er ook een aantal alternatieve oplossingen, zoals Act-On, die de laatste tijd snel een opmars maken in de Marketing Automation-wereld. Welk systeem u kiest, hangt veelal af van uw budget en van uw wensen. Wilt u hier meer over weten, neem dan gerust contact met ons op.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners