Wat levert uw website eigenlijk op?
De website, ook wel het ‘uithangbord op internet’ genoemd. In deze tijd besta je niet als bedrijf als je geen website hebt. Maar hoe wordt de site nu ingezet? Of, beter gezegd, hoe groot is de bijdrage van de site aan de daadwerkelijke business-resultaten? Dat is voor veel bedrijven de vraag.
Bijna ieder bedrijf heeft in de afgelopen jaren een website ontwikkeld of laten ontwikkelen. De sites geven over het algemeen een duidelijk beeld van waar het bedrijf voor staat en bijvoorbeeld welke producten of diensten het bedrijf verkoopt. De site is het online visitekaartje van het bedrijf; dat is nog steeds iets wat veel bedrijven onderschatten. Zo ook een bedrijf dat ik laatst tegenkwam. Ik was op zoek naar een product, een heel innovatief product. Ik kwam op de website van een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit product. Ondanks dat specialisme, heb ik uiteindelijk het product toch bij een concurrent gekocht. Waarom? Simpel: de website was oubollig, straalde niet een innovatieve stijl uit en was dus niet in lijn met het productaanbod.
Het hebben van een website is dus belangrijk, maar zorg er ook voor dat het er verzorgd uitziet en in stijl is met de diensten die aangeboden worden!
Meten is weten
Nu hebben gelukkig veel bedrijven geïnvesteerd in een dergelijk mooie site. Maar wat levert zo’n mooie site nu eigenlijk op? Het eerste wat je vaak hoort is het dagelijks aantal bezoekers. In sommige gevallen weten bedrijven dit à la minute op te leveren. De vraag blijft alleen: waren dit passanten of hebben deze bezoekers daadwerkelijk bijgedragen aan de business-resultaten? Beter gezegd: meten is weten. Door dit meetbaar te maken, hebben we inzicht in ‘wie’ wat en waar op de site bekijkt. Het ‘wie’ weten we – omwille van privacywetgeving – namelijk nog steeds niet, terwijl dat juist hetgene is waar iedereen zo geïnteresseerd in is.
Er bestaan mogelijkheden om uw websitebezoeken meetbaar te maken en om te zetten in keiharde euro’s. Jouw online uithangbord is te verrijken met een proactieve houding richting de passanten. Dit doe je door continu de juiste boodschap tegen de juiste passant aan te houden. Op het moment dat de bezoeker naar jouw website kijkt, komt jouw tweede boodschap in beeld, waarmee de eerste boodschap wordt versterkt. Zo kan je jouw passant er uiteindelijk van overtuigen om jouw online omgeving binnen te lopen. Dit ‘verleiden’ noemt men ook wel met een mooi Engels woord nurturing, wat heel plat gezegd betekent dat potentiële klanten via online marketing met je zaken gaan doen.
Passant komt binnen met goede content
Essentieel voor een goede website is dus om continu de juiste boodschap over te brengen. Alles valt of staat met de boodschap en de kwaliteit daarvan: content. Boodschappen in de online wereld kunnen verschillende vormen hebben, zoals whitepapers, videoreferenties, e-mailings of webinars. Dit zijn de middelen om de passant tot een actie te verleiden, ook wel CTA’s (Call-To-Actions) genoemd in marketingtermen. Met kwalitatief goede content zorg je er eerder voor dat de passant van jouw website daadwerkelijk binnenkomt.
Op welke manier je ook communiceert met jouw klant, de content van jouw boodschap is leidend. Zorg ervoor dat jouw boodschap spreekt en blijft spreken en realiseer voor jouw bedrijf Good Selling!
Wil je advies over contentcreatie en de (online) communicatiemiddelen die bij jouw bedrijf passen, neem dan contact met ons op.