Welke marketing automation-tool past het best bij uw bedrijf?

Marketing automation is een zeer effectief hulpmiddel voor het genereren van marketingleads. Door een sterke inbound marketing- of leadmanagementstrategie in te zetten kun je met behulp van een marketing automation-softwareplatform gegevens automatisch verzamelen, beheren en presenteren. Met marketing automation kun je op maat gemaakte content leveren aan potentieel nieuwe klanten. Op die manier helpen deze platforms jou bij het optimaliseren van uw lead- en klantenbeheer.

Aangezien aankoopbeslissingen in B2B vaak een tijdje duren, is softwarematige automatisering van marketingactiviteiten enorm nuttig. Door leads en prospects van kwalitatieve content te voorzien kun je hen motiveren om die aankoopbeslissing te versnellen. Het gebruik van marketing automation-software is met name handig als bepaalde taken zich herhalen. Stuur je bijvoorbeeld regelmatig nieuwsbrieven? Nadat je content gecreëerd hebt voor de nieuwsbrief, kun je deze in vooraf gedefinieerde sjablonen integreren en deze vervolgens naar verschillende doelgroepen verzenden.

De voordelen van marketing automation zijn overduidelijk

Het marketing automation-platform verzamelt gegevens van jouw leads en prospects en toont ze vervolgens in een overzicht en in verschillende grafieken – een gedetailleerde rapportage kan zo snel en gemakkelijk gemaakt worden. Een tool zoals deze zal je leadmanagement vergemakkelijken. Zodra er bezoekers zijn geconverteerd, worden ze in de software verwerkt en vervolgens worden deze leads voorzien van op maat gemaakte content. Op deze manier wordt digitale waarde gecreëerd en kan het tijdsbestek van aankoopbeslissingen aanzienlijk worden verkort.

Keuze voor marketing automation-software

Het is zeer aan te raden om na te denken over de focus en om te definiëren aan welke eisen het marketing automation-platform moet voldoen voordat je een softwarepakket selecteert. Het gaat niet alleen om technische aspecten, maar ook om alle functies die in het algemeen nodig zijn voor het succesvol runnen van je marketingactiviteiten. Als je bijvoorbeeld jouw aandacht op e-mailmarketing richt, moet je controleren of de gekozen software e-mailrapportages bevat, alsmede dynamische content en workflows.

Wil je weten welke marketing automation-tool het beste past bij de vereisten van jouw bedrijf? In het overzicht hieronder hebben we een aantal softwarepakketten, en de diverse markering automation-functies die ze wel of niet bieden, nader bekeken.[vc_btn title=”Download het overzicht ” color=”warning” link=”url:https%3A%2F%2Fcontentxperience.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F05%2F08-05-2019-Alex-Welke-marketing-automation-tool-past-het-best-bij-uw-bedrijf-Download.pdf||target:%20_blank|”][vc_empty_space height=”25px”]

Een aantal opties op een rij

Sinds veel bedrijven realiseren dat marketing automation de return on investment (ROI) enorm verhoogt, rekenen zij meer en meer op deze platforms. Om de juiste tool voor jouw specifieke eisen en doelen te vinden, is het belangrijk om een ​​paar randvoorwaarden te evalueren: Welke specifieke doelen moeten worden bereikt met behulp van marketing automation? Welke functies zijn voor jou belangrijk? Er zijn uitgebreide bedrijfsoplossingen beschikbaar en software-opties voor bedrijven die klaar willen zijn voor elke mogelijkheid en dus een breed scala aan functies nodig hebben.

Hubspot

Met behulp van marketing automation kunnen bedrijven van elke omvang middelen besparen en relevante inhoud leveren. Zoals het overzicht laat zien, biedt HubSpot een breed scala aan functies en is daarom aan te bevelen voor bedrijven die met veel verschillende functies willen werken. Bedrijven die zich richten op geautomatiseerd leadbeheer en e-mailmarketing zullen vinden dat HubSpot een solide en nuttige oplossing is. Met behulp van deze allrounder kunnen verschillende marketing- en contentstrategieën worden geïmplementeerd en kan een efficiënte klantacquisitie worden uitgevoerd. Mailings, blogberichten, socialmedia-strategieën – afhankelijk van uw individuele focus kunnen campagnes op alle kanalen worden geactiveerd en geanalyseerd.

Mautic

Mautic biedt ook een verscheidenheid aan functies en is een populaire open source en on-premise oplossing. Het voordeel van software die op je eigen servers is geïmplementeerd, is dat gegevens lokaal kunnen worden beheerd en niet naar een cloud hoeven te worden overgebracht. Vanwege het onbeperkte aantal ontvangers is Mautic de perfecte mailingtool voor bedrijven die een groot aantal klanten willen bereiken. Of het nu gaat om monitoring, leadmanagement of socialmedia-management, Mautic is de perfecte keuze voor eenvoudig te beheren campagnes en de implementatie van formulieren.

Oracle Eloqua

Zoals te zien is in het overzicht, is Oracle Eloqua met name geschikt voor B2B-bedrijven die op zoek zijn naar een efficiënte software-oplossing die op internationaal niveau kan worden geïmplementeerd. De tool is met name geschikt voor klantenwerving en klantenservice en voor het koppelen van verkoop- en marketingactiviteiten. Dankzij de gebruikersvriendelijke interface kun je eenvoudig effectieve campagnes maken, die je kunt beoordelen met een verscheidenheid aan analysehulpmiddelen. Een uniek voordeel is bovendien de benchmarking. Hiermee kun je jouw aanbieding vergelijken met die van andere toonaangevende bedrijven, waardoor je jouw campagnes kunt optimaliseren.

Prijs-kwaliteit

Een keuze maken welke marketing automation-software het beste bij jouw bedrijf past is vaak een lastige. Er zijn veel aanbieders en ontelbaar veel mogelijkheden. Daarnaast verschillen de prijzen voor de software enorm. De kosten voor marketing automation verschillen van een paar tientjes tot duizend(en) euro’s per maand. Vaak blijken bedrijven erg gevoelig voor de prijs. De prijs zegt niet altijd iets over de kwaliteit van de software. Duurder is niet direct beter. De meeste organisaties kunnen volledig uit de voeten met de functionaliteiten van een tool die niet de hoofdprijs kost.

Uiteraard een voor de hand liggende tip, maar praat met andere marketeers en luister naar hun ervaringen met diverse systemen. Door met marketeers te praten die niet direct baat hebben bij het verkopen van een bepaalde marketing automation-oplossing, krijg je een beter beeld bij de verschillende systemen.

Kijk uit voor ‘verborgen’ kosten

Denk je een goede oplossing binnen je budget gevonden te hebben? Onderzoek dan alle functionaliteiten die je nodig hebt en kijk goed of er geen additionele kosten bij komen. Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat een organisatie na de aanschaf van een marketing automation-licentie ineens te maken krijgt met kosten die alsnog het complete marketingbudget opslokken.

Tot slot waar je zeker op moet letten

  • Zitten alle functionaliteiten die je nodig hebt wel echt in het pakket waarvoor je tekent, of moet je daarna nog extra licenties afsluiten om de tool te kunnen gebruiken zoals je dat wilt?
  • Is de tool wel gebruiksvriendelijk, of is het zo complex en technisch dat je als marketeer onnodig veel tijd kwijt bent aan het beheer ervan?
  • Communiceert het goed met andere software (bijv. CRM) die je a binnen jouw organisatie gebruikt? Of is hier een op maat gemaakte koppeling voor nodig?
  • Wie gaan er allemaal gebruikmaken van het systeem, hoe geef je hen toegang en zijn er kosten verbonden aan het aantal gebruikers?
  • Is er een leercurve om de software onder de knie te krijgen?

Heb je vragen over de keuze voor marketing automation of weet je niet exact wat de mogelijkheden zijn per softwareaanbieder? We hebben praktijkervaring met een reeks aan systemen en kennen de uitdaging! Neem dus gerust contact met ons op!

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners