Zes tips voor het schrijven van een e-book

e-Books zijn een populair marketingmiddel. Deze documenten kunnen namelijk breed ingezet worden en zijn daarmee een waardevol instrument om potentiële klanten, prospects, geïnteresseerd te maken in uw bedrijf. Het moet dan wel een document zijn dat prospects ook echt aanspreekt, zodat zij dit ook willen downloaden. Met de hulp van deze zes tips kunt u het perfecte e-book schrijven.

1. Het onderwerp

Het eerste waar u over na moet denken is het onderwerp. Misschien had u al een onderwerp in gedachten voordat u besloot een e-book te schrijven. Dat is mooi, want dan kunt u direct beginnen met het afbakenen van het onderwerp en werken aan een opzet voor de inhoud. Als u nog geen onderwerp weet, dan moet u daar eerst goed over nadenken. Een goed onderwerp valt binnen uw expertise en de interesses van uw prospects. Vergeet niet dat het e-book uiteindelijk bedoeld is om leads te genereren. Het e-book moet daarom kennis bevatten die de prospect nog niet bezit, maar wel graag wil hebben. Het onderwerp kan bijvoorbeeld voortkomen uit vragen en uitdagingen die de prospect als expert of thought leader beantwoord wil krijgen

2. Onderzoek

Nadat u een onderwerp heeft vastgesteld, is het goed om alvast wat onderzoek te doen. Hoewel u ongetwijfeld al veel kennis heeft over het onderwerp waarover u wilt schrijven, is het goed om vooraf te controleren wat hier al over gepubliceerd is. Zoek bijvoorbeeld naar data die uw verhaal ondersteunen en leuke feiten die het e-book levendiger maken. Bovendien weet u na het onderzoek ook of en wat uw concurrenten al over dit onderwerp geschreven hebben. Hier kunt u rekening mee houden tijdens het bepalen van de inhoud.

3. Inhoud

Bedenk voordat u gaat schrijven goed wat u precies over het onderwerp wilt vertellen. Het is belangrijk om een groot onderwerp vooraf goed af te bakenen, zodat de lezer uiteindelijk een goed beeld krijgt van wat u wil vertellen. U kunt zelf een invalshoek bedenken, maar deze kan ook uit het vooronderzoek zijn gekomen. Na deze afbakening kiest u een titel die de lading goed dekt. Dit hoeft nog niet de definitieve titel te zijn, maar dit geeft houvast tijdens het schrijven. Denk vervolgens na over wat u wilt vertellen en in welke volgorde u dit wilt vertellen. Stel bijvoorbeeld deelvragen op die u per hoofdstuk beantwoordt. Zo maakt u van uw e-book een logisch verhaal.

4. Schrijven

Nu is het dan echt tijd om dat e-book te gaan schrijven. Maak gebruik van de gemaakte opzet en verlies uw doel niet uit het oog: kennis delen die lezers willen hebben, met als uiteindelijk doel hen in te laten zien dat uw product of dienst hun uitdagingen oplost. Schrijf toegankelijk en leg ingewikkelde begrippen goed uit. Houd tijdens het schrijven ook alvast rekening met de opmaak van het e-book. Heeft u een idee voor een leuke visual die uw verhaal ondersteunt? Zet dit er dan alvast bij. Ten slotte stelt u nu uw titel definitief vast als u dat nog niet had gedaan.

5. Design

Kenmerkend voor e-books is dat deze mooi opgemaakt worden en er aantrekkelijk uitzien. Dit is na het schrijven dan ook een hele belangrijke stap. Door het e-book op te maken, zorgt u ervoor dat de tekst op logische plekken staat en mensen het e-book met plezier lezen. Gebruik alleen relevante afbeeldingen en maak visuals die een term of onderdeel verder kunnen verduidelijken. De opmaak moet een echte toevoeging aan het e-book zijn.

6. Promoten

Na de opmaak is het e-book klaar om verspreid te worden. Tijd om te gaan promoten dus. U kunt het e-book verspreiden onder uw volgers via social media, maar u kunt het ook inzetten als advertentie om nieuwe prospects te benaderen. En natuurlijk kunt u uw e-book altijd opsturen naar uw bestaande klanten wanneer het om een dienst of product gaat die zij nog niet kennen. Zo maakt u van uw e-book een waardevol marketingmiddel.

Wilt u meer tips voor het schrijven van een e-book? Download dan de whitepaper ‘How to write an ebook’ en ga aan de slag!

Zou u graag een e-book willen hebben over uw product of dienst, maar bent u niet in staat om zelf het e-book te schrijven of op te maken? We bespreken graag uw mogelijkheden. Neem contact op!

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners