Zeven marketingtrends die je helpen om in 2021 in beeld te zijn
Ben jij al bezig met je marketingstrategie voor 2021? In deze blog helpen we je vast op weg met zeven belangrijke trends die je zeker in de gaten moet houden, om er het beste jaar ooit van te maken. Je doelgroep doorlopend boeien met premium content is dé manier om succesvol te zijn, al is dat natuurlijk ook een pittige uitdaging.
1. Always-on Marketing
2021 wordt het jaar van Always-on Marketing. Geen hapsnap-marketing meer, maar op doordachte wijze doorlopend zichtbaar zijn bij de doelgroep, met content die gewaardeerd wordt. Voorkom dat er momenten zijn waarop jouw campagne uit staat, want uit het oog is uit het hart. Daar is wel een andere manier van denken voor nodig. Je moet een ijzeren discipline aan de dag leggen en er is veel creativiteit nodig om steeds weer onderscheidende content te produceren. Je grootste uitdaging voor komend jaar?
2. Video
Beeld is in 2021 belangrijker dan ooit. Nu online meetings de norm zijn, is de acceptatie groter. Beslissers noemen video inmiddels massaal als doorslaggevende factor bij aankopen, ook in B2B. Webinars zijn aan een opmars bezig, vanwege hun interactieve karakter. Maar de praktijk wijst uit dat mensen vaak passief kijken, of maar met een half oog. Ondertussen zijn ze andere dingen aan het doen. Gooi het eens over een andere boeg: kijk kritisch naar je script en schrap wat je kunt. De boodschap die je dan overhoudt, leent zich waarschijnlijk perfect voor een informatieve, krachtige video. Met een expert die uitleg geeft en ondersteund door animatie, geef je er een persoonlijk en onderscheidend tintje aan, en presenteer je jouw organisatie als ‘thought leader’.
3. Premium content
Terug naar de basis. In een tijd dat iedereen druk is en mensen een korte spanningsboog hebben, is het superbelangrijk om creatieve content te bieden die diepgang heeft. Helemaal in een always-on strategie, waarin je met de regelmaat van de klok om aandacht vraagt. Verwacht trouwens niet meteen resultaat, maar zie het als een langetermijninvestering. Met premium content werk je aan vertrouwen en bouw je een band op. Die content kan in 2021 ook heel goed een podcast zijn.
4. Meer waarde halen uit data
Datagedreven werken is een wens van steeds meer organisaties. Iedereen beschikt over data. De uitdaging is om daar voorspellende inzichten uit te halen. Daar profiteert de hele organisatie van. Wist je dat Burgers’ Zoo een dashboard heeft dat marketing helpt om berichtgeving op de website aan te passen? Als er slecht weer op komst is, wordt de nadruk gelegd op de overdekte locaties, zoals de Bush. Maar het dasboard geeft de dierentuin ook inzicht in verwachte bezoekersaantallen (wat helpt om personeel efficiënt in te plannen) en in welke machines onderhoud nodig hebben.
5. Account-based marketing
Account-based marketing is steeds belangrijker in B2B. Niet schieten met hagel, maar gericht mikken op specifieke doelwitten (beslissers). Het is een bekend gegeven dat zij eerder geneigd zijn in zee te gaan met een partij die hen benaderd heeft met relevante content. Vaak kan sales je vertellen op wie je je moet richten, maar ook uit een dataplatform valt deze informatie te halen. LinkedIn is vervolgens een medium dat je helpt om nauwkeurig je doelgroep eruit te filteren. Daar kun je ze verleiden content te lezen op jouw landing page.
6. Marketing automation
Sneeuw van gisteren, volgens sommigen, maar een comeback staat voor de deur. Investeringen in marketing automation gaan in 2021 verdubbelen. Dit komt door andere trends zoals personalisatie, account-based marketing en retentiemarketing (werken aan behoud van bestaande klanten). Het grote voordeel van marketing automation is dat je zonder dat het je veel tijd kost, toch contact onderhoudt met leads. Zo blijf je eenvoudig in beeld. Met op hen afgestemde mails help je bovendien de mensen die jouw content hebben gedownload met het nemen van beslissingen.
7. Persoonlijke aandacht
Last but not least: in een tijd dat steeds meer activiteiten zich naar een online omgeving verplaatsen, ontstaat meer behoefte aan persoonlijk contact. Vraag eens hoe het met iemand gaat, het is in het leven immers niet alleen een kwestie van nemen, maar ook van geven. Je zult zien dat een berichtje of kleine attentie wordt gewaardeerd.
Wil je meer weten of kun je wel wat hulp gebruiken bij het toepassen van deze trends in jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Terug naar het blogoverzicht