Zo maak je een merk, deel 2: De visie

Een bedrijf heeft een overtuiging. Een reden waarom het bestaat, de missie. Naast deze missie zorgt de visie ervoor dat een merk meer betekenis krijgt. De visie is een beschrijving van de situatie in de toekomst. Een wens om na te streven.

Stel, even fictief, dat we als missie hebben: ‘Wij leveren groene stroom’. Dan zou een fictieve visie kunnen zijn: ‘We willen van Nederland het eerste 100% groene stroomland ter wereld maken’.

Je merkt al hoe belangrijk de formulering van een visie kan zijn. Mensen kunnen enthousiast worden van een wens. Met de visie schetsen we dus een toekomstperspectief. Dat is iets waar potentiële klanten het mee eens kunnen zijn. Waar ze zich achter kunnen scharen. Een goede visie kan een enorme stimulans zijn om voor producten of diensten te kiezen.

Het beschrijven van missie en visie geeft duiding. Het maakt dat mensen (intern en extern) begrijpen waarom je doet wat je doet en met welke drijfveren je dat wilt realiseren. Met het totaal van missie, visie en kernwaarden moet een uniek beeld geschetst kunnen worden.

Criteria die helpen een visie aantrekkelijk te maken, zijn:

  • Ambitieus en uitdagend
  • Passend in de huidige tijdsgeest
  • Onderscheidend
  • Niet snel kopieerbaar

Nu is elke visie eenvoudig te kopiëren. Het is lastiger om een visie waar te maken. Alleen maar zeggen dat je duurzaam bent, is niet boeiend. Stel we formuleren een visie als autoproducent: ‘We willen dat onze auto’s voor 2025 voor 50% recyclebaar zijn’. Dan voldoet deze visie duidelijk niet aan bovenstaande criteria. 50% recyclebaar is niet passend in de huidige tijdgeest, het verschilt wellicht ook niet erg van de concurrenten (wellicht zijn die wel veel beter dan 50%). Bovendien spreekt er weinig ambitie en uitdaging uit deze formulering.

De visie heeft een functie. En het is de bedoeling om ook meerwaarde uit de omschreven visie te halen. Als er echt een uitdagende visie is omschreven, dan kan personeel hier enthousiast van worden. Het geeft in ieder geval ook intern een bindende werking, omdat een collectief geloof kan ontstaan van een droom die bewerkstelligt kan worden. Als de visie intern een goed verhaal is voor alle medewerkers, kan het ook een goed verhaal worden voor alle externe doelgroepen. Een uitdagende visie kan goud waard zijn.

Lees verder: Zo maak je een merk, deel 3: De kernwaarden

Contact

Wil je meer weten over het formuleren van een visie? Dan helpen we je daar graag bij. Bel ons even tijdens kantooruren op 026-7999066.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners