Vier regels om IT-partnermarketing succesvoller te maken

shutterstock_1403726150.jpg

De marketingsamenwerking tussen IT-leveranciers en hun resellers vormt een belangrijke brug van marketing naar sales. In samenwerking met de IT-leverancier worden er leads gegenereerd; de partner heeft met deze leads waardevolle prospects in handen die opgevolgd kunnen worden voor acquisitie.

 

In marketingcampagnes voor resellers gaat dus bijna altijd om de interactie met potentiële klanten. Daarvoor wordt vaak gekozen voor een campagne waarbij je waardevolle content deelt om interesse te wekken. In deze blog behandel ik vier regels waaraan een goede (inbound) marketingcampagne in onze ogen met voldoen.

 

1. Korte time-to-market van campagnes

No time to waste. Natuurlijk moet je eerst nadenken, maar niet te lang. Langdurige buyer persona-onderzoeken zijn uiteraard belangrijk, maar niet voor het campagnematig inrichten van partnermarketing. Dat moet dan eigenlijk al gedaan zijn. Voor partnermarketing is snelheid geboden. IT-leveranciers verwachten snel resultaat. Dus onderzoek moet achter je liggen. Ook het maken van een landing page voor de downloadbare content mag niet teveel tijd kosten. Een campagnetemplate volstaat in 9 van de 10 gevallen; dat moet je in een korte tijd live hebben staan.

 

2. Ontzorgen van partners

IT-resellers hebben lang niet altijd de tijd voor dagelijkse marketingactiviteiten. In veel gevallen hebben ze naast marketing ook andere verantwoordelijkheden. Sales is bijvoorbeeld een taak die voor moet gaan. Resellers hebben behoefte aan full-service marketing op campagneniveau. En enige kennis van de wereld van IT, zonder een expert te willen zijn, is dan wel meer dan handig.

 

3. Resultaat op kwartaalniveau

Het credo is leveren. IT-leveranciers willen resultaat en dat is meer dan content maken en een LinkedIn-campagne inrichten. Doelstellingen zijn op kwartaalniveau en binnen die periode moet marketing leads genereren die opgevolgd kunnen worden door sales. Die learnings moeten in een verslag staan en maken de input compleet voor het volgende kwartaal.

 

4. Uniforme meetbaarheid van campagneresultaten

Je moet kunnen leren van campagnes. Een campagne staat nooit op zichzelf. Sterker nog, veel campagnes kun je moeilijk met concurrenten vergelijken. Je bent bijna wel genoodzaakt om je eigen referentie te ontwikkelen. Als je rekening houdt met je merk, jouw marktpositie, de kracht van je propositie en de budgetten die je hebt, wat maakt jouw campagneresultaat dan optimaal? Cruciaal daarbij is dat je jarenlang op gelijke wijze meet. Op een gelijke wijze die inzichtelijk is voor zowel reseller als IT-leverancier. Daarin zijn verschillende niveaus denkbaar, als het maar uniform is. Pas dan kun je een campagne ranken. En dat is weer nodig om aan te tonen dat het waardevol is wat marketing doet voor jouw organisatie.

 

Dit zijn volgens ons vier belangrijke kenmerken van een partnermarketing succesvol te maken. Maar dit is niet het enige. Er is natuurlijk nog veel meer nodig om een constructieve marketingbijdrage te leveren aan de samenwerking tussen de IT-leverancier en haar partners. We vertellen je er graag meer over.

 

Wil je meer weten over digital marketing en leadgeneratie voor IT-bedrijven? Neem dan contact met ons op!

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl