De inhoud van deze longread

Gen Z is creatief en vindingrijk

Zoomers zijn maatschappelijk bewust

Generatie Z is gevoelig voor influencers

Wie kijkt er nog tv?

Welke content past bij marketing voor GenZ?

Conclusie

Blog

B2B-marketing voor Generatie Z: waar moet je op letten?

17-01-2024|Maarten Buser

Hoeveel van je collega’s moeten nog dertig worden? Een aanzienlijk deel van Generatie Z is inmiddels afgestudeerd en aan het werk. Dat betekent dat zoomers op termijn beslissingsmakers worden bij potentiële klanten (of dat nu zelfs al zijn). Wat betekent dat inhoudelijk voor B2B-marketing? Deze longread helpt je alvast met voorsorteren. Een tipje van de sluier: ook in een zakelijke context is het vertrouwen in influencers groot.

Dienst: IT-marketing

GenZ is creatief en vindingrijk

Voorkom een generatiekloof, zo lijkt de gedachte te zijn achter menig artikel over Gen Z op de werkvloer. Carrièrewebsite Intermediair bijvoorbeeld, wijdde er al een flink stuk aan. Een van de bevindingen: “[Zoomers] willen zelf controle hebben over hun toekomst en gaan creatiever om met hun tijd. Dit geeft hen een gevoel van vrijheid.” Ze zijn creatief, vindingrijk en bereid om de handen uit de mouwen te steken. Door hen gaat er ongetwijfeld een frisse wind door je organisatie waaien. Bovendien zijn ze kritisch en hechten ze aan oprechtheid, ook als het gaat om marketing.

 

Zou die kritische houding ook opgaan voor B2B-communicatie? Vergeet niet, deze twintigers zijn de beslissingsnemers van morgen (en soms zelfs al van vandaag). Zakelijk medium Forbes stuurt alvast een kernachtige waarschuwing:The first thing to understand: Gen Z does not want to be sold to.”

Zoomers zijn maatschappelijk bewust

Een beter milieu, een samenleving waarin iedereen kan zijn wie hij/zij/hen is, nu eindelijk eens de loonkloof slechten: het zijn thema’s die belangrijk zijn voor Gen Z. Het is niet helemaal goed vast te stellen in hoeverre zoomers daarvoor verantwoordelijk zijn, maar maatschappelijk verantwoord ondernemerschap wordt steeds belangrijker, evenals de bijbehorende branding. Niet voor niets bespeurden we merkactivisme al als een van dé marketingtrends voor 2024. Let op: deze generatie is kritisch en prikt er zo doorheen wanneer je je bewuster voordoet dan je bent. Steek dus de nodige moeite in je MVO.

Generatie Z is gevoelig voor influencers

Influencers prijzen echt niet alleen kleren of make-up aan. Sterker nog: ze richten zich steeds vaker op B2B, merkt Forbes op. Zoomers zijn hier gevoelig voor, binnen en buiten een zakelijke context. De verwachting is dat influencer-marketing steeds belangrijker gaat worden, aan de hand van content waarin hun ervaringen met een product, dienst of merk centraal staat. Ze willen zoals gezegd graag de controle behouden. Daarom hechten ze aan content die je door de buyer journey leidt, het liefst stap voor stap.

 

Doet je dat denken aan reference cases? Dan kan dat zeker kloppen. Ook deze vorm van marketing berust op het gegeven dat potentiële afnemers eerder geloven wat bestaande klanten zeggen, dan wat de organisatie zelf stelt. In het geval van influencers gaat het zelfs om 37% meer vertrouwen, blijkt uit onderzoek.

 

Wie kijkt er nog tv?

Maar hoe bereikt je met  influencer-content je doelgroep? Tv-reclames slaan slechts bij 13% van de Gen-Z-doelgroep aan, blijkt uit eerdergenoemd onderzoek. 44% is gevoelig voor advertenties op sociale media, en 84% heeft ooit een aanschaf gedaan naar aanleiding van content aldaar. Om welke media gaat het? Nou, TikTok is het populairst onder deze doelgroep, gevolgd door YouTube en Instagram. Facebook is iets voor hun (groot)ouders. Let op: liefst 93% van generatie Z onderhoudt het contact met klantenservice liefst via sociale media. Slechts 18% belt weleens naar die afdeling. Vragen over producten of diensten stellen, gaat het liefst online.

 

Wellicht vraag je je nu af hoe dat zit met LinkedIn, hét zakelijke sociale medium. Nou, dat blijkt dus ontzettend populair te zijn onder Generatie Z. LinkedIn kent overigens zijn eigen soort influencer-marketing, waar je wellicht al mee vertrouwd bent: (merk)ambassadeurschap, mensen die vertellen over hun positieve ervaringen met jouw bedrijf. Wellicht ben je dus al een eind op weg met Gen Z aanspreken.

Welke content past bij marketing voor Generatie Z?

Over goede contentsoorten voor Gen Z hebben we het gaandeweg al even gehad, maar het is goed om hier wat langer bij stil te blijven staan. Deze generatie is opgegroeid met smartphones en met sociale media, en dat vraagt om iets andere benadering van content. Geschikt zijn verschillende soorten ‘snackbare’ content. Dat wil zeggen: beknopte, maar leerzame informatie die je snel tot je neemt. Denk aan microblogs (een woord of 200-300), een overzichtelijke infographic, of natuurlijk video. Ook interactieve vormen scoren goed bij deze doelgroep.

 

Dat levert heel wat mogelijkheden en kansen op. De komst van Gen Z is dé kans om serieus werk te maken van je TikTok-, YouTube- en Instagram-marketing, aan de hand van ludieke, maar informatieve filmpjes. Daarin kun je natuurlijk influencers aan het woord laten komen. Dat hoeft niet alleen via organische posts, maar kan natuurlijk ook via video-advertising. Over video gesproken: wat dacht je van een interactieve vorm waarbij de kijker zelf het verloop bepaalt? Deze doelgroep heeft waarschijnlijk zelf al eens de interactieve Netflix-film Black Mirror: Bandersnatch gezien, of is anders wel vertrouwd met games.

Conclusie

Zoals gezegd, Generatie Z gaat een frisse wind betekenen voor organisaties. Ze hebben creatieve, nieuwe ideeën en zullen maatschappelijk bewuste bedrijfsvoering een flinke boost geven. Maar je zult ze natuurlijk wel op andere manieren moeten bereiken en dat is dé manier om je B2B-marketingstrategie uit te breiden. Video, social-media-advertenties, interactieve content: ze zijn nuttige toevoegingen op wat je al doet. Vergeet niet: deze contentvormen zijn ook aantrekkelijk voor millennials en Generatie X. Ook deze generaties vragen steeds meer om maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven, dus voorsorteren op zoomers is een duidelijke win-win.

 

Wil je meer weten over hoe je je (Generatie-Z-)doelgroep optimaal aanspreekt? Neem dan gerust contact met ons op, of download ons e-book over always-on marketing.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl