Contentmarketing in 2024: alles draait om de juiste content (met de menselijke factor)

shutterstock_1435334054.jpg

Een nieuw jaar, een nieuw geluid. Na de definitieve doorbraak van AI in de maanden die achter ons liggen, is het de vraag welke ontwikkelingen het komende marketingjaar gaan bepalen. In deze blog zetten we zes trends op een rij om rekening mee te houden, om je marketingstrategie voor 2024 tot een succes te maken. Een tip van de sluier: mensen blijven het hart en de ziel vormen van contentmarketing.

 

1. De juiste content creëren

Het Content Marketing Institute vroeg ruim 1.100 marketeers van over de hele wereld, naar dé uitdaging voor 2024. Het antwoord: de juiste content creëren. Lees: onderscheidende content. Drie op de vier B2B-marketeers gebruikt inmiddels generatieve AI-tools, zoals ChatGPT, die in een handomdraai content produceren. Maar omdat alle informatie uit bestaande bronnen komt, zijn deze teksten erg generiek. Mensen blijven nodig om content te verfijnen en aan te passen zodat die écht aanslaat bij de doelgroep. Nu Gen Z daar een steeds groter deel van uitmaakt, moet je er wel rekening mee houden dat deze groep vermaakt wil worden. Verlevendig dus je nuttige, maar wellicht saaie content.

 

2. Video krijgt nog meer tractie

Over vermaak gesproken: video wordt steeds belangrijker in elke marketingstrategie. De ondervraagde marketeers zetten alleen shortreads op dit moment nóg vaker in. Video staat al langer hoog genoteerd in trendlijstjes en stond bij ons vorig jaar ook op één. Makkelijk te consumeren, en in een tijd dat online gebruikers een korte aandachtspanne hebben, ook nog eens perfect om in een minuutje een complex onderwerp eenvoudig uit te leggen. Nu YouTube vaker dient als zoekmachine en TikTok sterk opkomt, kun je niet meer om video heen. Samen met klantverhalen noemen de marketeers video als meest effectieve vorm.

 

3. Interactieve content 

Een ander blijvertje uit onze lijst van 2023: interactieve content. Je ziet steeds meer doorklikbare infographics en gebruik van QR-code,s zoals in ons DataXperience-magazine. Afgelopen jaar stond ‘interactief’ volgens het Content Marketing Institute nog in de top 10 van populairste contentvormen, maar het jaar ervoor kwam deze vorm nog niet voor in de lijst.

 

4. Merkactivisme

Duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit behoorden bij de prioriteiten voor 2023, en merkactivisme komt daarbij in 2024. Dat is het tonen van betrokkenheid van merken bij maatschappelijke kwesties. Geen nieuw fenomeen, want Tony Chocolonely bijvoorbeeld streeft al jaren naar slaafvrije chocolade. Toch is er meer belangstelling voor omdat organisaties zich bij hun aankoopbeslissingen ideële motieven zwaarder laten meewegen. Een praktijkvoorbeeld: onze klant Avit laat zien dat het hart heeft voor duurzaamheid en circulariteit door mee te doen aan World Cleanup Day, en door apparaten die aan het einde van hun levensduur zijn een tweede leven te geven.

 

5. Meer aandacht voor privacy

Met de vorig jaar aangenomen AI-act wil het Europees Parlement onder meer onze privacy waarborgen. De wet gaat in 2026 in, maar je kunt er nu al rekening mee houden dat social scoring niet meer mag. Banken bijvoorbeeld gebruiken soms algoritmes die gegevens over iemands koopgedrag of financiële situatie combineren, om te beoordelen of iemand kredietwaardig is. Voor marketing kunnen soortgelijke data interessant zijn, om de doelgroep gepersonaliseerd te benaderen. Dat gaat waarschijnlijk wel lastiger worden, gezien het ernaar uit ziet dat het cookieloze tijdperk halverwege dit jaar echt ingaat. Dat zou al eerder gebeuren, maar Google stelde de deadline steeds uit. Voortaan heb je minder mogelijkheden voor retargeting. Een methode die veel mensen niet prettig vinden, omdat het voelt alsof je gevolgd wordt. Hoe je omgaat met het verdwijnen van third party cookies leggen we uit in deze blog.

 

6. Lezers verwachten verdiepende content

Tot slot: ondanks de populariteit van snackable content geven trendwatchers aan dat er ook in 2024 ruimte blijft voor verdiepende content. De enquête van het Content Marketing Institute laat zien dat marketeers steeds vaker longreads inzetten. Lezers verwachten daarin herkenbare, menselijke emoties die AI níét kan genereren. Dat stelt de growth officer van het Marketing AI Institute, Cathy McPhillips. In haar voorspelling voor 2024 stelt ze dat ondanks alle huidige AI-geweld mensen nog altijd hart en ziel vormen van contentmarketing. 

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het toepassen van deze trends in jouw marketingstrategie of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.

 

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl