Ook in 2024 gaat AI geen marketeers vervangen (maar we gaan er wel vaker mee werken)

ai-content.jpeg

Kijk jij weleens op het dashboard van een van je IT-oplossingen? Dienstverleners kunnen nog zoveel processen automatiseren, maar hun klanten willen meestal ook gewoon een stukje handmatige controle om te kijken of alles wel zijn gangetje gaat. Nu AI – en daarmee automatisering – steeds meer ingezet wordt voor contentcreatie, ben ik me af gaan vragen welke rol menselijke controle hierin speelt.

 

Iedereen (content)marketeer?

ChatGPT kan veel, maar als ik daarmee een tekst heb geschreven, dan loop ik die nog altijd even na. Ben ik wel tevreden? Moet ik nog aanvullende instructies geven? Een controle op fouten is altijd wenselijk, maar vaak is het ook nodig om je eigen ‘saus’ over het resultaat te gooien. Je wil immers niet dezelfde blogs, webteksten en whitepapers aanbieden als je concurrenten. Dan val je niet op.

 

Kunstmatige en menselijke intelligentie samen bieden echter volop kansen om op te vallen; niet alleen op tekstueel vlak. Ben je op zoek naar de ideale stockfoto of grafische illustratie bij je artikel, maar is die niet te vinden? Genereer ‘m met Dall-E. Dan weet je zeker dat je beeldmateriaal gebruikt dat niemand heeft. Wil je collega een blog schrijven over haar expertise, maar komt ze niet goed uit haar woorden? ChatGPT helpt haar op weg. Hierdoor wordt elk teamlid een potentiële contentmaker, met steun van AI en een – menselijke – marketeer.

 

De mens doet wat AI niet kan, zegt AI

Dat levert echter wel de nodige hoofdbrekens op voor marketingbureaus. Gaan hun werkzaamheden door bedrijven intern opgepakt worden, ondersteund door AI? Ik besluit het aan ChatGPT zelf te vragen: “Hoewel ik veel informatie kan verstrekken en suggesties kan doen, kan een menselijke creatieve geest unieke en originele content bedenken die misschien buiten de kaders van een AI valt.”

 

Mijn digitale gesprekspartner vervolgt: “Contentbureaus hebben vaak teams met specialisten op verschillende gebieden. Menselijke contentmakers hebben vaak een beter begrip van het publiek, de tone-of-voice die effectief is en de trends die relevant zijn voor een bepaalde doelgroep.” Dan kom ik toch weer bij het belang van menselijke controle uit; wie kan er nou beter resultaten beoordelen dan een specialist?

 

AI, je nieuwe collega

In 2024 gaat AI echt niet verdwijnen. Als marketeer kun je daarom het beste de mogelijkheden daarvan omarmen. Mijn tip: ga kunstmatige intelligentie zien als een soort collega, die zijn eigen sterktes en zwaktes heeft; zijn eigen positie binnen het team. Bovendien, als je bedrijf een nieuwe persoon aanneemt, help je diegene toch ook met zijn werkzaamheden? Binnen de kortste keren merk je dan dat je óók van zijn frisse perspectief leert.

 

Ik ben benieuwd: heb jij eigenlijk AI-ambities voor 2024? Hoe ga jij deze tools inzetten voor jouw marketingdoeleinden?

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl