Vijf manieren waarop je ChatGPT en Bard kunt inzetten voor je contentmarketing

shutterstock_2250546155.jpg

Over ChatGPT van Open AI en concurrent Bard van Google, is inmiddels al veel gezegd en geschreven. Welke van de twee je voorkeur ook heeft, beide kunnen een handig hulpmiddel zijn voor jou als (online) marketeer, onder meer voor contentcreatie. In deze blog zetten we vijf manieren op een rij waarop je deze slimme AI-tekstgenerators effectief kunt gebruiken in jouw organisatie.

 

1. Razendsnel informatie ophalen

Stel de tools een vraag en je krijg in no-time een relevant antwoord. Google kon je ook al vragen stellen, het antwoord krijg je keurig gehighlight op je scherm. Maar wat Google je in principe geeft na het invoeren van een zoekterm, is een lijst met websites. ChatGPT en Bard hebben die sites echter al voor je doorgespit en halen daar in oogwenk de informatie uit die je zoekt. Dat doen ze alsof ze met je praten.

 

Als je al eens wat met deze tools gespeeld hebt, weet je ook dat je soms vreemde uitkomsten krijgt. Bard geeft dat trouwens grif toe zodra je de toepassing opent: “Ik ben niet perfect en zit er wel eens naast.” Daar komt bij dat de kennis van ChatGPT ophoudt bij september 2021. Bard haalt wél in real-time informatie van het internet.

 

2. Contentcreatie

Je kunt de tools in een oogwenk een blog, socialmedia-post, bannertekst of nieuwsbrief laten schrijven. Ook kun je ze vragen om een pakkende kop te bedenken. Het nadeel is dat ze niet bijster origineel zijn, want ze halen hun informatie immers uit bestaande teksten (al doen ze niet aan bronvermelding).

 

Verander je er niets aan, dan loop je kans dat je door de mand valt. Neem dit bericht van een recruiter op LinkedIn. Daarin zegt hij dat er niks mis mee is om ChatGPT te gebruiken voor het schrijven van een motivatiebrief, maar “dat het toch opvalt als we van vier kandidaten dezelfde brief binnenkrijgen.”

 

3. Vertalen

Zowel ChatGPT als Bard zijn goed in het vertalen van teksten. De manier van vertalen door Bard lijkt veel op die van Google Translate, waarbij vaak vrij letterlijk en woord voor woord wordt vertaald. ChatGPT heeft meer begrip van natuurlijke taal en komt doorgaans met vertalingen die wat beter lopen.

 

4. SEO

Beide tools kun je gebruiken om zoekwoorden te genereren. Maar je krijgt er geen harde cijfers bij, zoals bij keywordplanners. Je zult dus zelf moeten beoordelen of je iets aan de suggesties hebt.

 

5. Strategie bepalen

Je kunt de chatprogramma’s vragen om een marketing- of socialmedia-strategie. Je krijgt dan een opsomming van alle punten waar je aan moet denken. Je kunt ook uitvoerende taken aan ze overlaten, zoals het maken van een contentkalender.

 

Blijf zelf ook scherp

In alle gevallen is het belangrijk om voor ogen te houden dat AI vooral “een creatieve en behulpzame tool”, zoals Bard direct bij het opstarten zegt. Je zult altijd zelf moeten checken of de informatie klopt en of de teksten die de tools genereren passen bij wat jij als merk wilt uitstralen. ChatGPT geeft zelf aan als je vraagt naar hoe je de tool kunt inzetten, dat de tool  weliswaar ‘krachtig’ is maar dat het “nog steeds een Machine Learning-model is dat beperkingen heeft.” Daarom vindt de tekstgenerator het “raadzaam om uitkomsten zorgvuldig te evalueren (… ) en menselijke controle te behouden, vooral in kritieke situaties of waar complexe besluitvorming vereist is.” Het is maar dat je het weet.

 

Hoe zet jij ChatGPT in voor jouw organisatie? Laat het ons weten: info@contentxperience.nl

 

Wil je meer weten over hoe je slim marketing kunt bedrijven? Lees dan ons whitepaper over datagedreven marketing of download ons e-book: maak jouw boodschap onvergetelijk dankzij datagedreven storytelling. Natuurlijk kun je ook vrijblijvend contact opnemen.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl