Als bedrijf aanwezig zijn op sociale media, hoe doe je dat eigenlijk?

shutterstock_1070566031.jpg

Sociale media raken steeds steviger verankerd in de marketingmix. Waarschijnlijk loopt ook jouw bedrijf inmiddels rond met het idee om aanweziger te zijn op sociale media, ook betaald. Maar misschien weet je niet goed hoe je moet beginnen. In deze blog laten we je daarom de kansen zien van betaald en organisch bereik.

 

In 2021 stegen de uitgaven in Nederland aan online advertenties met maar liefst 30 procent. In totaal werd er maar liefst 3,2 miljard euro aan uitgegeven. Niet zonder resultaat, want je zult zelf ook wel de nodige advertenties zijn tegengekomen via LinkedIn, X (Twitter), Facebook, en andere sociale media. We schreven dan ook al eerder over duidelijke voordelen voor B2B. Ook zijn steeds meer bedrijven aanwezig op platforms als Instagram, dat voorheen eerder met B2C werd geassocieerd dan met B2B (en daarvóór überhaupt niet met e-commerce). Er is duidelijk iets aan het verschuiven. Maar hoe spring je daar als organisatie op in?

 

Organisch bereik: hou je volgers bij de les

Bijna elke organisatie heeft al wel een profiel op LinkedIn en vaak ook op Facebook en Twitter – al is het de vraag hoeveel ze daarmee doen. Like- en volgbare pagina’s zijn een goede manier om een band op te bouwen met je klanten. Zij blijven graag op de hoogte van nieuwe producten, aanbiedingen en eventuele kijkjes achter de schermen. Als je daarmee mensen bereikt, heet dat organisch bereik (net zoals wanneer je website opduikt in de zoekresultaten op Google): je berichten verschijnen op tijdlijnen en nieuwsfeeds.

 

Je hoeft voor deze posts geen advertentiebudget te reserveren, maar helemaal gratis is organisch bereik natuurlijk niet. Je moet er natuurlijk de nodige tijd in steken en verse content maken. Die investering is wel echt nodig als je serieus werk wil maken van een kanaal als Instagram. Als er twee, drie maanden tussen je posts zitten wordt het lastig om je doelgroep langduriger te boeien. Misschien zien ze geen enkele reden om je te volgen. Wanneer je echter serieus werk maakt van je socialmedia-kanalen, heb je daarmee een goede basis voor jouw always-on marketing.

 

Betaald bereik: adverteren

Een van de frustraties van bedrijven die zich vooral op organisch bereik richten op sociale media: hun volg- en like-aantallen nemen niet toe. Er is een bepaalde groep aangesproken die al bekend is met het merk. Hoe vergroot je dan je naamsbekendheid? Hiervoor is er het betaalde bereik: adverteren. Zo kun je de mensen bereiken die precies de eigenschappen hebben die je zoekt. Een wielerliefhebber in de omgeving van Arnhem of een IT’er in Rotterdam? Het algoritme heeft ze zo gevonden. Vervolgens kun je ze een bericht voorschotelen dat bij hen past: een aanbieding voor een nieuwe fiets bijvoorbeeld, of een uitdagende vacature.

 

Een advertentie moet natuurlijk overtuigen, maar je moet daar ook de juiste content aan hangen. Is er een complete mismatch tussen advertentietekst en de blog of vacature die je te zien krijgt? Dan haakt de lezer af en raak je een potentiële klant of collega kwijt. Ook voor betaald bereik geldt dus: maak serieus werk van je sociale media.

 

Voor alle marketingactiviteiten is een goed plan essentieel. Dat geldt dus ook voor je aanwezigheid op sociale media. Wil je weten hoe je je voorbereiding goed aanpakt? neem dan contact met ons op. 

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl