Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van online contentmarketing. De meesten zetten in hun strategie de eigen website centraal. Maar nu de concurrentie toeneemt, moet je opvallen bij de doelgroep. In deze blog geven we je drie tips om met content je website een conversieboost te geven.
Tweederde van alle marketeers in B2B besteedt komend jaar meer budget aan contentmarketing. Als grootste uitdaging noemen ze: content creëren die aanslaat bij de doelgroep. Waardevolle content, die niet product- of sales-georiënteerd is, maar die potentiële klanten helpt in hun buyer journey. Die content moet je natuurlijk wel aantrekkelijk presenteren, anders zijn websitebezoekers binnen een tel weer weg.
De content waar iedereen dol op is, is video. Marketeers zetten er in 2022 vol op in. Video is de manier om letterlijk in beeld te komen bij je doelgroep. Storytelling is de ideale vorm: je trekt er mensen direct mee jouw wereld in. Niemand ziet graag naar een saai ‘praatje bij een plaatje’ maar een goed verhaal vinden we allemaal leuk om naar te kijken. Als het goed is, houden mensen er een positief gevoel over je merk aan over.
Beweging kun je ook toepassen in infographics. Dat was altijd al een visueel aantrekkelijke manier om statistieken, processen en stappenplannen te verpakken.
Ook een mengvorm werkt: denk aan how-to en uitlegvideo’s. Bijvoorbeeld zoals NPO op 3 ze maakt, met een presentator die grafische elementen gebruikt om ingewikkelde onderwerpen helder uit te leggen. Animaties zijn hier ook erg geschikt voor. Je laat in één minuut zien waar jOok een mengvorm werkt: denk aan how-to en uitlegvideo’s. Bijvoorbeeld zoals NPO op 3 ze maakt, met een presentator die grafische elementen gebruikt om ingewikkelde onderwerpen helder uit te leggen. Animaties zijn hier ook erg geschikt voor. Je laat in één minuut zien waar je anders bij wijze van spreken een boek voor nodig hebt.
Gamification is het toevoegen van spelelementen en ‘game-denken’ in een niet-game omgeving. Je integreert bijvoorbeeld een videogame in je online content of biedt een quiz aan. Letterlijk een speelse manier om aandacht te trekken en vast te houden. Niet iedereen durft dit aan, er wordt nog wel eens gedacht dat amuserende content niet past in een zakelijke omgeving. Maar LinkedIn bijvoorbeeld, toch het zakelijke platform bij uitstek, biedt ook quizzen aan. De beloning is een badge waarmee je laat zien dat je kennis van zaken hebt op een bepaald terrein.
Tekst is en blijft de basis (zelfs video begint met een script, een goed verhaal op papier). Blogs horen volgens HubSpot nog altijd tot de meest effectieve vormen van content. Ook al wordt beweerd dat korte teksten aan inflatie onderhevig zijn: 54 procent van alle beleidsmakers besteedt meer dan een uur per week aan het lezen van blogs. Omdat ze zo lekker snackable zijn.
Met goed geschreven (SEO) teksten die aansluiten bij de behoefte van je doelgroep, kom je al snel op de eerste pagina van Google. Maar met boeiende, onderscheidende content kun je jezelf ook positioneren als expert op jouw terrein. Teksten hoeven niet altijd kort te zijn. Er is zeker ook behoefte aan longreads die verdieping bieden. Kwaliteit wint het vaak van kwantiteit.
Verder kun je eens denken aan een podcast, een webinar of een virtuele toer. Treed ook eens naar buiten met eigen onderzoek. Presenteer de resultaten in de vorm van een top 10, mensen zijn dol op lijstjes. Brainstorm met mensen uit andere disciplines over hoe je jouw doelgroep kunt verrassen.
Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.
Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan?
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl
Velperweg 148
6824 HN Arnhem
E: info@contentxperience.nl
T: 026-7999066