Heb je wel de juiste vorm voor je content te pakken?

shutterstock_1736388794.jpg

Potentiële klanten doorlopen je funnel het beste als ze op het juiste moment de juiste content aangeboden krijgen. Maar hoe bereik je dat? Door jezelf deze vraag te stellen: als ik de klant zou zijn, wat wil ik dan op welk moment wéten? Die informatie verpak je vervolgens in de optimale vorm daarvoor. 

 

Er is een handig hulpmiddel bij het vaststellen of de juiste vorm te pakken hebt: de marketingfunnel. Bepaalde vormen van content horen nu eenmaal bij bepaalde fases. Blogs zijn goed voor awareness; whitepapers helpen in de considerationfase. Een goede referentie helpt in de decisionfase. De inhoud van je content hangt dus echt af van hoever je leads zijn. Om je een handje te helpen lopen we in deze blog verschillende contentvormen langs, per funnelfase.

 

Awareness: een haakje uitgooien

Ergens lijkt zo’n flow wel een beetje op vissen. Je gooit een blog uit ‘aan een haakje’, bijvoorbeeld via Google Ads of een campagne op LinkedIn. Dit blog moet de aandacht van de lezer trekken: het gaat bijvoorbeeld over nieuwe ontwikkelingen in de markt. Of nog beter: het gaat erover hoe specifieke problemen van je beoogde publiek opgelost kunnen worden. Je moet je producten of diensten natuurlijk gewoon verkopen, dus je verklapt natuurlijk niet de hele oplossing. Of je maakt subtiel duidelijk dat je lezers dat echt niet zelf op kunnen lossen, bijvoorbeeld door te zeggen dat je hiervoor het beste een partij met ervaring en expertise in kunt schakelen.

 

Ook video’s zijn een goede manier om awareness te genereren. YouTube is inmiddels ’s werelds op één na grootste zoekmachine. Door daar op een slimme manier bijvoorbeeld productvideo’s aan te bieden, mét de juiste zoekwoorden in de beschrijving, kunnen mensen bij je bedrijf terechtkomen. Ook een heel mooie vorm: de infographic. Dit is handig voor wanneer je beknopt en visueel aantrekkelijk bepaalde informatie weer wilt geven. Denk aan een uitleg over bepaalde producten of diensten, maar ook het tonen van onderzoekscijfers. Ze zijn een uitstekende manier om de aandacht te trekken.

 

Consideration: de vis verder binnenhalen

Tijdens het vissen kun je een potentiële klant verder binnenhalen door hem – ironisch genoeg – verdiepende content aan te bieden. Hierdoor straal je uit dat je vakkennis hebt en een kwalitatieve propositie aanbiedt. In deze considerationfase wordt vaak gewerkt met e-books en whitepapers. Beide zijn langere teksten die uitgebreider in gaan op de oplossing. Het is gebruikelijk om deze teksten aan te bieden als download, in ruil voor contactgegevens. Een e-mailadres is vaak al voldoende. Dat kan best een drempel zijn, waardoor je weet dat de lezers die dat doen ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Ook een wat uitgebreidere, diepgaandere infographic kan op deze manier aangeboden worden.

 

Een veelgestelde vraag: wat is nu het verschil tussen een e-book en whitepaper? Een whitepaper is veel technischer van aard. Denk aan het bieden van details over functionaliteiten, of het implementatietraject. Ook kun je verschillende diensten vergelijken. Whitepapers worden over het algemeen gelezen door mensen die al veel verder in het beslissingsproces zijn. Ze overwegen serieus om jouw product of dienst af te nemen. Lezers van e-books daarentegen zijn nog wat minder ver. Ze zijn geïnteresseerd, maar willen eerst meer informatie, zonder dat die te technisch wordt. Door de vaak wat speelsere opmaak heeft een e-book vaak wel wat weg van een digitale brochure.

 

Heb je eigenlijk weleens gedacht aan een eigen podcast? Dit is een mooie nieuwe vorm om verdieping aan te brengen. Podcasts duren over het algemeen een kwartier tot een uur, wat je de kans geeft om dieper in een onderwerp te duiken. Vaak zijn er meerdere afleveringen, waardoor je luisteraars beter aan je weet te binden.

 

Decision: trek de vis op het land

Veel bedrijven zijn gericht op leadgeneratie. Daardoor kan de focus komen te liggen op de considerationfase en de content daarvoor. Iemand laat zijn gegevens achter en vervolgens mail of bel je diegene. Loopt dat uiteindelijk op niets uit, dan kun je twee dingen doen. Je kunt je hengel weer uitgooien en hopen dat je deze keer meer gelukt hebt. Of je besluit dat geluk een handje te helpen met goede content voor de decisionfase.

 

De verhalen van bestaande klanten kunnen leads helpen om hun beslissing te maken. Een klantverhaal of referentietekst zijn ideaal. Je laat je klant vertellen over zijn problemen, hoe jij daarmee geholpen hebt, en hoe de samenwerking verliep. Een andere mogelijkheid: je neemt een referentievideo op, op locatie en met een aantal relevante werknemers van je klant. Denk aan managers, experts en andere beslissingsmakers. Zo’n video geeft je propositie – letterlijk – een menselijk gezicht. Dat kan twijfelaars net het laatste zetje geven, in de juiste richting natuurlijk.

 

Hoe nu verder? Met een logische flow

Kijk nog eens kritisch naar je contentstukken en stel vast bij welke funnelfase die horen. Staat alle informatie erin die je potentiële klant op dat moment nodig heeft? Niet te veel en niet te weinig? Als je een aantal stukken op de juiste volgorde ‘legt’, zit daar dan een logische flow in? Misschien moet je je contentstukken laten bijpunten, of nieuwe laten maken, als je nog iets in je flow mist.

 

Als full-service marketingbureau denken we graag met je mee over deze vragen. Ook kunnen we content voor je ontwikkelen. Geïnteresseerd? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl