Als je jouw product of dienst wilt promoten, dan is de eerste stap te bepalen voor wie dit relevant is. Wie heeft baat bij wat je aanbiedt? Bij wat voor een organisatie werkt hij en wat is zijn achtergrond en functie? Een dergelijke fictieve voorbeeldklant, voor wie je jouw content maakt, is jouw ‘buyer persona’. Maar dit is slechts stap één. Want wist je dat er drie fases zijn waarin deze persona zich kan bevinden? Is hij aan het oriënteren omdat hij een (bedrijfs)probleem heeft, is hij zich al aan het verdiepen in een specifieke oplossing voor zijn probleem of is hij juist al bezig met het maken van een beslissing in wat hij wil aanschaffen? Deze fasen zijn onderdeel van de ‘buyer journey’.
Voor iedere fase zijn er richtlijnen voor de content die het meest geschikt is om aan te bieden. In Inbound Marketing-termen heten deze fases awareness, consideration en decision, onderdeel van de ‘buyer journey’. Eigenlijk is het logisch dat je iemand die zich wil verdiepen in wat zijn (bedrijfs)probleem is, niet meteen een tarievenkaart van jouw oplossing gaat voorschotelen. Zover is hij nog helemaal niet. Het is belangrijk om daar bewust over na te denken. Want wat wil die persoon dan wel lezen?
In deze fase doet iemand research naar zijn (bedrijfs)probleem of de kansen die hij wil benutten. Bied hem die informatie in bijvoorbeeld een eBook of blog, zodat hij zich hierin kan verdiepen.
De persoon heeft nu meer inzicht in zijn probleem en/of de kansen die hij kan benutten. Nu wil hij graag weten hoe hij dit probleem kan oplossen of de kansen kan grijpen. Hij gaat afwegen wat voor hem relevante opties zijn en welke producten in dat kader aangeboden worden. Bied vormen van verdiepingscontent aan, waarin de brug wordt gemaakt van zijn probleem naar een oplossing.
De mogelijkheden zijn verkend. Nu moet jouw potentiële klant een keuze gaan maken. Wat wordt zijn oplossing voor het probleem? Wat maakt jouw product beter dan dat van de concurrent? Bied hem informatie de specifiek gaat over jouw product, de USP’s en hoe het effectief ingezet kan worden.
In een ideale wereld begeleidt je jouw potentiële klant stap voor stap door deze fases met de content die je aanbiedt, zodat hij uiteindelijk uitkomt bij en kiest voor jouw oplossing.
Wil je meer weten? Download dan ons e-book ‘Content in de buyer journey’ of neem contact op.
Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan?
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl
Velperweg 148
6824 HN Arnhem
E: info@contentxperience.nl
T: 026-7999066