Benut de consideration-fase: win leads met waardevolle content

shutterstock_108681779.jpg

Je hebt een mooi whitepaper op je website gepubliceerd en je bent benieuwd of het aanslaat bij de doelgroep. Helaas blijkt drie weken later dat slechts een handjevol mensen het contentstuk heeft gedownload. Teleurstellend en zonde van je tijd. Blijkbaar ziet jouw doelgroep de waarde van jouw content niet. De vraag is dus: hoe voeg je waarde toe als je aan de slag gaat met je volgende e-book, whitepaper of video? Het draait allemaal om een samenspel tussen goede inhoud én de juiste vorm.

 

Ken de uitdagingen, interesses en expertises van je doelgroep

Om te weten welke content de juiste snaar raakt in de consideration-fase, moet je jouw doelgroep door en door kennen. Niet alleen hun uitdagingen en interesses, maar ook hun expertise. Een IT-manager zal een informatief stuk over de gevaren van cyber-security best interessant vinden. De tweede vraag is echter of hij zijn e-mailadres achterlaat om er een whitepaper over te downloaden.

 

Een IT-manager kent zijn uitdagingen en zoekt daar antwoorden op. Het is voor hem interessanter om te ontdekken wat cyber-security concreet voor zijn business betekent. Hij wil in de content raakvlakken zien met dagelijkse pijnpunten. Een contentstuk dat hem voorspiegelt hoeveel schade cyber-attacks zijn organisatie berokkent, bijvoorbeeld. Of een artikel dat hem vertelt hoeveel geld hij bespaart met up-to-date cyber-security.

 

De kans is echter groot dat een IT-manager de antwoorden op deze vragen al weet. Hij is immers een expert. Ga daarom een stap verder, door concrete en vernieuwende oplossingen op actuele security-uitdagingen te bieden. Zo wek je interesse. Helemaal als je in een teasende, inleidende blog toont dat je verstand van zaken hebt.

 

Voordat je aan de slag gaat met content, moet je daarom jouw doelgroep in kaart brengen. Dat doe je bijvoorbeeld door een buyer persona-onderzoek uit voeren. Op basis van dat onderzoek maak je een content-planning, waarin je de vorm van jouw content kiest.

 

Niet alleen de juiste inhoud, ook de juiste vorm

Los van de inhoud van jouw content, moet je ook stilstaan bij de vorm van de consideration-content. Dat kan puur visueel zijn: wellicht leent het onderwerp zich veel meer voor een prikkelende video dan een uitgebreide whitepaper. Door een buyer persona-onderzoek weet je waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Maar niet alleen visuele aantrekkelijkheid speelt een rol. De inhoud van jouw content moet de juiste snaar raken; zonder prikkelende kop gaat jouw doelgroep er wellicht aan voorbij.

 

Met een onderscheidende titel val je op in de zee van online content. Bijvoorbeeld door in de kop een oplossing te noemen voor een uitdaging in de markt. Dat draagt ook bij aan de vindbaarheid van jouw tekst, oftewel de SEO-waarde. Een zoekwoordenonderzoek helpt om de belangrijkste zoektermen te vinden voor jouw specifieke onderwerp. Neem deze op een natuurlijke manier op in jouw content en verhoog de vindbaarheid.

 

Als een IT-manager antwoord zoekt op een prangende vraag, en hij komt bij jouw contentstuk terecht, dan maakt dat een goede indruk. Maar dat is slechts de eerste stap. Naast een aantrekkelijke kop moet jouw content écht de antwoorden geven die jouw doelgroep zoekt. Heeft jouw stuk te weinig inhoud, dan zal je lead teleurgesteld afdruipen. Met het juiste samenspel tussen inhoud en vorm maak je waardevolle consideration-content en win je leads.

 

Wil je meer weten over het schrijven van waardevolle content? Download dan het e-book ‘Inbound marketing, the basics’. Daarin lees je zoals de titel al aangeeft de basisbeginselen van inbound marketing, van methodiek tot de invulling en uitvoering van inbound marketing. Neem ook gerust contact met ons op.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl