E-mailmarketing: zo voldoet jouw campagne aan de benchmarks

shutterstock_2250546155.jpg

Meten is weten, zeker in het datatijdperk. Dat geldt ook voor e-mailmarketing. Maar puur en alleen data vergaren en daar af en toe naar kijken is niet genoeg. Je moet ook actie ondernemen. In deze blog staan we daarom stil bij de kracht van datagedreven e-mailmarketing en delen we enkele praktische tips met je. Ook geven we je een kort overzicht van de relevante benchmarks.

 

Veel organisaties sturen hun klanten en andere geïnteresseerden regelmatig mails. Dit kunnen nieuwsbrieven zijn, die naar het hele adressenbestand verstuurd worden, maar ook op specifieke personen gerichte aanbiedingen. Vooral die laatste categorie mailingen klinkt natuurlijk aanlokkelijk, omdat de conversiewaarde hoger is als je aanbod aansluit op iemands interesses. Maar hoe verzamel je die gegevens?

 

Begin met een programma voor e-mailmarketing

Hele adressenbestand bijhouden in Excel en dan naar Outlook kopiëren is niet alleen onhandig, maar je bent ook wettelijk verplicht om ontvangers de optie te bieden zich uit te schrijven. Met een e-mailprogramma kun je een dynamische database bijhouden, e-mails versturen en ontvangers altijd de optie bieden om zich uit te schrijven. Populaire e-mailmarketingpakketten zijn onder meer MailChimp, ActiveCampaign, GetResponse, Mautic en HubSpot. Bovendien kun je met die software data verzamelen over het gedrag van de geadresseerden. Een aantal interessante gegevens: openen ze je mails (open rate, oftewel OR), op welke tijdstippen doen ze dat, en welke links klikken ze aan (click-through rate, ook wel bekend als CTR)?

 

Ontwijk de prullenbak

Maar dan moet je e-mailing natuurlijk niet ongelezen in de prullenbak verdwijnen. Ja, dát percentage is ook niet per se nutteloze informatie. Dan weet je in elk geval dat je flink aan de bak moet met het maken van aantrekkelijkere e-mailcampagnes. Misschien was je onderwerpregel niet aantrekkelijk genoeg, of komt je doelgroep nu eenmaal om in de mailtjes. Toch is niet elke e-mail die ongelezen bleef een teken van desinteresse (zoals je uitschrijven dát wel is). Onder meer het tijdstip van verzenden is belangrijk. Maak je overigens niet al te veel zorgen dat je open-rate te laag zou liggen: uit onderzoek door MailChimp blijkt dat de gemiddelde OR op 21,33% ligt.

 

Breng de clicks in kaart

Je kunt pas het beste meten als je e-mails daadwerkelijk geopend worden. Als je vervolgens kunt zien wie op welke link heeft geklikt, levert dat handige inzichten op. Stel, je hebt een nieuwsbrief waarin je drie producten of diensten voorstelt. Op basis van de clicks weet je hoeveel interesse er is per propositie, maar ook wíé waarop heeft geklikt. Dan kun je per product een nieuwe mailing opzetten, door degenen die op de link hebben geklikt toe te voegen aan een specifieke groep geïnteresseerden. Wordt er hoofdzakelijk op dienst B geklikt en niet of nauwelijks op A en C? Dan moet je wellicht de marketing daarvoor aanscherpen. Maar maak je geen zorgen vanwege lage CTR’s: volgens MailChimp liggen die gemiddeld op 2,62%.

 

Wat is het ideale tijdstip om je mail te versturen?

Volgens het mailprogramma Moosend kun je je mails het beste tussen 09:00 en 11:00 versturen; het liefst op een donderdag. Maandag, vrijdag en zaterdag zou je moeten vermijden. HubSpot daarentegen stelt dat 10:00, 13:00 of 18:00 uur de beste tijdstippen zijn, op een werkdag. Je kunt je ook afvragen: is er zoiets als een ideale tijd om van huis af te gaan? Dat verschilt voor iedereen en hangt natuurlijk af van hoe laat je op kantoor begint en hoever reizen het is. Maar wat ook meespeelt: verwacht je file? Als iedereen dezelfde ‘ideale’ verzendtijd aanhoudt, verdwijnt je mail misschien alsnog tussen alle anderen. Gelukkig bieden data de uitkomst.

 

Variëren, meten, weten

Een goed e-mailmarketingprogramma biedt de mogelijkheid om dezelfde e-mailcampagne te verdelen over verschillende verstuurtijdstippen. Op basis van de OR’s en CTR’s die daaruit rollen, kun je een gefundeerde beslissing maken over welk tijdstip op welke dag voor jóú ideaal is. Je kunt ook je tijdstippen afstemmen op je verzendlijsten: misschien openen de geïnteresseerden in product A je nieuwsbrief pas op vrijdag in plaats van donderdag. Stuur je mails voor dat product vervolgens op vrijdagen. Zo kun je al doende niet alleen je marketingboodschappen bijpunten, maar ook de momenten en manieren waarop je die verstuurt.

 

Wil je meer weten over e-mailmarketing, of zoek je een betrouwbare partner die dit voor je over kan nemen? Bij ContentXperience ben je aan het juiste adres voor alles dat te maken heeft met contentmarketing: van design en copywriting tot marketing automation. Neem gerust contact met ons op om te horen wat we voor elkaar kunnen betekenen.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl