Growth hacking: snel en slim groeien met data

shutterstock_1499078738.jpg

Als je weinig tijd hebt én een beperkt marketingbudget, hoe kun je dan toch snel groeien? Het antwoord: door growth hacking. In deze blog lees je meer over wat dat is, hoe het werkt en wat er voor nodig is. Alvast een tip van de sluier: het is de methode die onder meer Dropbox, PayPal en LinkedIn groot heeft gemaakt.

 

Bij growth hacking draait alles om het snel realiseren van groei. De snelste bedrijven winnen door steeds te innoveren en veel te experimenteren. Dat doen ze volgens het motto Fail fast, succeed sooner.

 

De methode komt uit Silicon Valley en ademt de sfeer van de startups daar. Die hadden geen tijd om een doorwrochte strategie uit te stippelen. Evenmin beschikten ze over grote budgetten voor radio- en tv-commercials. Om te groeien moesten ze creatiever zijn en verder durven gaan dan anderen. Het woord hacker heeft misschien een negatieve lading, maar zegt (behalve over digitale vaardigheden en doelgerichtheid) iets over de durf van deze bedrijfjes om buiten de lijntjes te kleuren.

 

Sean Ellis geldt als autoriteit op het gebied van growth hacking. De Amerikaanse ondernemer, investeerder en startup-adviseur, introduceerde de term in 2010. Het fenomeen bestaat echter al langer. Een bekend voorbeeld is Hotmail. Dat kreeg snel na de introductie dagelijks drieduizend nieuwe gebruikers, dankzij een zinnetje onder elke boodschap: ‘Get your free e-mail at Hotmail’. Deze vondst wordt nog altijd toegepast. Denk maar aan ‘Sent from my iPhone’.

 

Inspirerende voorbeelden genoeg

Behalve Hotmail zijn er nog meer succesvolle voorbeelden van growth hacking:

 

  • PayPal: realiseerde 10 procent groei per dag, door gebruikers 10 dollar te betalen voor het aanbrengen van nieuwe aanwas. Die kreeg vervolgens ook 10 dollar.
  • Instagram: attendeerde journalisten, tech-enthousiastelingen en andere influencers op het bestaand van de app. Toen zij er aandacht aan besteedden, ging het nieuwe medium viraal.
  • LinkedIn: groeide van 2 miljoen naar 200 miljoen gebruikers door het platform te optimaliseren voor zoekmachines. Google je een professional, dan is de kans groot dat bovenaan de resultaten een LinkedIn-profiel staat.

 

Snelle groei begint altijd met een goed idee

Growth hacking is verwant aan (guerrilla)marketing en always on marketing. Maar waar traditionele marketeers vaak focussen op lopende campagnes en optimaliseren van bestaande kanalen, kijkt een growth hacker voortdurend naar nieuwe mogelijkheden, liefst voor structurele groei. Volgens Ellis is een growth hacker dan ook iemand bij wie altijd élke actie gericht is op groei. Iemand die per definitie creatief is, gedisciplineerd en analytisch. Met verstand van data, programmeren en automatiseren.

 

Hij of zij zet bij het experimenteren al deze kwaliteiten in. Meestal worden de volgende stappen doorlopen: ideeën verzamelen en beoordelen, een model ontwerpen, experimenteren, testen en analyseren. Wat niet werkt, schuif je terzijde. Wat wél werkt, schaal je op.

 

De kans is klein dat je iemand vindt die al deze eigenschappen heeft. Stel, je begint een webshop. Je hebt dan meerdere professionals nodig voor groei: om te beginnen een marketeer. Iemand die de doelgroep begrijpt, weet waar ze hun informatie vandaan halen, en  waar de pijnpunten zitten. Vervolgens heb je een copywriter nodig, die deze kennis gebruikt voor boeiende content die potentiële klanten verleidt om naar je website te gaan. Een designer zorgt voor aantrekkelijke vormgeving. Een developer heeft de technische kennis om je shop gebruiksvriendelijk in te richten. Tot slot haalt een data-analist waardevolle inzichten uit testresultaten en klantdata. Hij legt die weer neer bij marketing, zodat die kan optimaliseren.

 

Growth hacking is dus een onconventionele marketingmethode, een manier van denken, én een proces. Het stopt niet bij het creëren van awareness en het bevorderen van verkoop van producten en diensten. De focus ligt ook op behoud van klanten en het aangaan van lange-termijn relaties. En net zo belangrijk: het stimuleren van deze relaties om hun contacten te enthousiasmeren, zodat ze ook klant worden.

 

ContentXperience heeft alle disciplines in huis om growth hacking tot een succes te maken. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl