Hoe ziet de ideale inbound marketingcampagne eruit?

shutterstock_1815547958.jpg

Meer naamsbekendheid, meer leads, meer traffic naar de website, deskundigheid uitstralen en voortdurend zichtbaar zijn. Dat zijn de beloftes van inbound marketing. Een methode die een vlucht heeft genomen als vriendelijke tegenhanger van traditionele outbound marketing. De radio- en tv-commercials, billboards en cold calling die bij outbound horen, worden immers al snel als opdringerig en irritant ervaren. In deze blog lees je meer over uit welke stappen een ideale inboundcampagne kan bestaan.

 

Permissiemarketing wordt inbound marketing ook wel genoemd, omdat je mensen als het ware toestemming vraagt om van jouw content kennis te nemen. De kunst is om potentiële klanten op het juiste moment terzijde te staan met de juiste content. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wat moet je daarvoor doen?

 

1. Stel nauwkeurig je propositie vast

Weet wat je wilt vertellen. Wat maakt jouw organisatie, jouw dienst of product uniek, welke waarde mag ervan worden verwacht?

 

2. Bepaal je doelstelling

Wat wil je bereiken? Meer leads, meer naamsbekendheid, meer betrokkenheid? Tip: je valt extra op als je een bijzonder verhaal vertelt. Maar wees realistisch. KLM trok 25 miljoen views op YouTube, met een filmpje over de beagle die als speurneus werkt voor de afdeling gevonden voorwerpen. Als je het met een beperkt budget moet doen, is dat aantal kijkers moeilijk te realiseren.

 

3. Breng je doelgroep in beeld

De basis van elke inbound marketingstrategie: zorgen dat je doel treft door de juiste personen aan te spreken. Buyer persona-onderzoek helpt je om een nauwkeurig profiel op te stellen aan de hand van demografische factoren, wensen, doelen en uitdagingen. Zo kun je je klant begeleiden door de drie aankoopfases: awareness, consideration en decision.

 

4. Kies de kanalen

Hoe kom je dicht bij je doelgroep? LinkedIn is erg geschikt voor B2B-marketing. Ongeveer driekwart van de Nederlandse beroepsbevolking heeft een profiel en ruim 600.000 mensen maken dagelijks gebruik van dit zakelijk netwerk. Als je hier regelmatig van je laat horen, ben je zichtbaar en breng je interactie op gang. Je kunt er boeiende content aanbieden (die mag af en toe ook best luchtig zijn), wat je helpt om de band met je doelgroep te versterken. Als mensen echt zijn geholpen met je content, zijn ze vaak bereid hun contactgegevens af te staan. Sales gebruikt die graag.

 

Ook het versturen van een nieuwsbrief waarin je de doelgroep op de hoogte houdt van de laatste ontwikkelingen, is een prima manier om steeds vooraan in de gedachten van mensen te zitten. Je hoeft dit niet zelf te doen, er zijn veel tools op de markt om dit geautomatiseerd te doen.

 

Naast e-books en whitepapers zijn podcast en video’s heel geschikt. Handig voor wie geen zin heeft om lange stukken te lezen. Wist je trouwens dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is?

 

Verder kun je ‘gratis’ meer bezoekers naar je website trekken door de inhoud ervan beter vindbaar te maken. Dat doe je door rekening te houden met SEO-instellingen.

 

5. Betaalde advertenties

Je kunt traffic en leadgeneratie een handje helpen door te adverteren. Dat kan ook offline, bijvoorbeeld in het vakblad dat bij je doelgroep op de mat valt. Online wordt LinkedIn veel gebruikt omdat je dan heel nauwkeurig kunt filteren op zaken als bedrijfsomvang, bedrijfstak en functietitel. Ook Google Ads is populair. En met een analysetool kun je inzicht krijgen in gegevens als klikfrequentie en conversieratio, wat helpt om je campagne te optimaliseren.

 

De ideale inboundcampagne weet dus op een slimme, niet-storende manier te inspireren, te informeren en soms ook te amuseren. Gekoppeld aan een ‘always-on’-strategie ben je altijd zichtbaar, is je doelgroep beter op de hoogte van wat jij te bieden hebt. Zo trek je waardevollere leads aan, bouw je een band met ze op, en realiseer je je doelen.

 

Wil je meer weten over inbound marketing? Download dan ons e-book 'Inbound marketing, the basics' of neem vrijblijvend contact met ons op.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl