Instagram: vier praktische tips voor B2B-marketing

shutterstock_1801526455-socials.jpg

“Onze doelgroep zit niet op Instagram”. Een veel gehoorde uitspraak wanneer je B2B-bedrijven voorstelt Instagram toe te voegen aan hun socialmediakanalen. Maar aangezien Instagram vorig jaar groeide naar 1 miljard gebruikers is het heel waarschijnlijk dat ook díe doelgroep een Instagramprofiel heeft. Daarnaast blijkt dat het zakelijk inzetten van Instagram werkt: van die miljard gebruikers volgt ruim 90 procent een bedrijf of merk op Instagram. Geen enkele reden om Instagram niet te gebruiken! Toch?

 

Op Instagram heb je de mogelijkheid jouw bedrijf op een unieke manier te positioneren. Het is het ideale platform om op een visuele manier jouw bedrijfsverhaal te vertellen, het merk persoonlijker te maken en de organisatie een gezicht te geven. Op deze manier bouw je aan een andere klantrelatie dan op andere socialmediakanalen. Maar waar moet je rekening mee houden bij een Instagrampost? Hieronder enkele tips die je in gedachten kunt houden.

 

Het oog wil ook wat

Waarschijnlijk een open deur, maar: het visuele aspect van een Instagrampost is natuurlijk het belangrijkst. Het is immers een platform waar je visuele content deelt. Laat daarom lange teksten achterwegen en focus je op het plaatsen van een beeld dat representatief is voor jouw organisatie. En geen gephotoshopte banners of stockfoto’s. Échte, authentieke foto’s of video’s van hoge kwaliteit die een kijkje geven in jouw organisatie.

 

Content creëren kun je leren

Wat je precies plaatst, kun je afstemmen op de wensen van de doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door het onderzoeken van jouw buyer persona. Wat vinden zij leuk om te zien op jouw profiel? B2B-organisaties kunnen verschillende kanten op met hun zakelijke Instagramprofiel. De volgende onderwerpen blijken succesvol op B2B Instagramprofielen:

 

  • Producten. Wat voor producten verkoop je eigenlijk?
  • Content gegenereerd door gebruikers. Hoe gebruiken de klanten jouw product?
  • Instagram als portfolio. Wie kun jij allemaal tot je clientèle rekenen en wat voor producten nemen zij bij jou af?
  • Content gegenereerd door werknemers. Hoe ziet een werkdag bij jouw organisatie eruit?
  • Inspirerende quotes. Zijn er motiverende uitspraken die passen bij de organisatie?

 

Wanneer je een korte tekst wil toevoegen aan jouw post, raden wij aan om hashtags te gebruiken. Door persoonlijke hashtags en algemene hashtags te combineren, is de kans groot dat je meer mensen bereikt. Gebruik wel relevante hashtags die ook daadwerkelijk bij je post passen.

 

Strategie. Strategie. Strategie. 

Zoals ook voor alle andere content geldt: ga niet te werk zonder plan. Zeker wanneer je opereert in de B2B-sector is het belangrijk om na te denken over je strategie. Je bevindt je immers in een markt vol professionals die ook professionaliteit terug verwachten. En zij volgen jouw organisatie natuurlijk niet zomaar op Instagram…

 

Wij raden daarom aan om een Instagram-contentplan te maken. Op welke manier gaat Instagram, in combinatie met de andere socialmediakanalen, bijdragen aan een succesvolle social strategie. De vraag die je jezelf moet stellen is: “Wat moeten mijn volgers op mijn Instagram kunnen vinden wat ze niet al zien op mijn andere social mediakanalen?” Kortom: welk verhaal moet er verteld worden? Daarnaast kan je in dit plan ook meenemen wat jouw Instagramprofiel moet uitstralen, wat voor beelden je gaat gebruiken en hoe je gebruik gaat maken van Instagram Stories. En, ook belangrijk: hoe vaak en wanneer je gaat posten.

 

Meten is weten

Zoals ik al eerder aangaf, kun je bij jouw doelgroep nagaan wat zij graag van jou willen zien op Instagram. Maar pas wanneer je het hebt geplaatst, kun je aan de hand van de statistieken zeggen of die content ook daadwerkelijk het gewenste effect heeft.

 

Door dieper in de Instagramstatistieken te duiken, kun je zien welke posts het beste werken en welke niet. Daarnaast heb je ook inzicht in de statistieken van je profiel en je Instagram Stories. Door deze statistieken regelmatig te bekijken, kun je bepalen welke content voor jouw organisatie het beste werkt. Want: geen enkele organisatie is hetzelfde, dus posts die voor een ander bedrijf goed werken, kunnen bij jouw organisatie totaal niet aanslaan.

 

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of wil je graag weten hoe je Instagram het best kan inzetten voor jouw organisatie? Download dan het e-book 'Content in de buyer journey', waar de verschillende contentvormen in de verschillende fases van de buyer journey worden besproken. Of neem vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek!

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl