Zes tips voor het schrijven van een e-book

shutterstock_264184457.jpg

e-Books zijn een populair marketingmiddel. Deze documenten kunnen namelijk breed ingezet worden en zijn daarmee een waardevol instrument om potentiële klanten, prospects, geïnteresseerd te maken in jouw bedrijf. Het moet dan wel een document zijn dat prospects ook echt aanspreekt, zodat zij dit ook willen downloaden. Met de hulp van deze zes tips kan je het perfecte e-book schrijven.

 

1. Het onderwerp

Het eerste waar je over na moet denken is het onderwerp. Misschien had je al een onderwerp in gedachten voordat je besloot een e-book te schrijven. Dat is mooi, want dan kan je direct beginnen met het afbakenen van het onderwerp en werken aan een opzet voor de inhoud. Als je nog geen onderwerp weet, dan moet je daar eerst goed over nadenken. Een goed onderwerp valt binnen jouw expertise en de interesses van jouw prospects. Vergeet niet dat het e-book uiteindelijk bedoeld is om leads te genereren. Het e-book moet daarom kennis bevatten die de prospect nog niet bezit, maar wel graag wil hebben. Het onderwerp kan bijvoorbeeld voortkomen uit vragen en uitdagingen die de prospect als expert of thought leader beantwoord wil krijgen.

 

2. Onderzoek

Nadat je een onderwerp heeft vastgesteld, is het goed om alvast wat onderzoek te doen. Hoewel je ongetwijfeld al veel kennis heeft over het onderwerp waarover je wilt schrijven, is het goed om vooraf te controleren wat hier al over gepubliceerd is. Zoek bijvoorbeeld naar data die jouw verhaal ondersteunen en leuke feiten die het e-book levendiger maken. Bovendien weet je na het onderzoek ook of en wat jouw concurrenten al over dit onderwerp geschreven hebben. Hier kan je rekening mee houden tijdens het bepalen van de inhoud.

 

3. Inhoud

Bedenk voordat je gaat schrijven goed wat je precies over het onderwerp wilt vertellen. Het is belangrijk om een groot onderwerp vooraf goed af te bakenen, zodat de lezer uiteindelijk een goed beeld krijgt van wat je wil vertellen. Je kan zelf een invalshoek bedenken, maar deze kan ook uit het vooronderzoek zijn gekomen. Na deze afbakening kiest je een titel die de lading goed dekt. Dit hoeft nog niet de definitieve titel te zijn, maar dit geeft houvast tijdens het schrijven. Denk vervolgens na over wat je wilt vertellen en in welke volgorde je dit wilt vertellen. Stel bijvoorbeeld deelvragen op die je per hoofdstuk beantwoordt. Zo maakt je van jouw e-book een logisch verhaal.

 

4. Schrijven

Nu is het dan echt tijd om dat e-book te gaan schrijven. Maak gebruik van de gemaakte opzet en verlies jouw doel niet uit het oog: kennis delen die lezers willen hebben, met als uiteindelijk doel hen in te laten zien dat jouw product of dienst hun uitdagingen oplost. Schrijf toegankelijk en leg ingewikkelde begrippen goed uit. Houd tijdens het schrijven ook alvast rekening met de opmaak van het e-book. Heb je een idee voor een leuke visual die jouw verhaal ondersteunt? Zet dit er dan alvast bij. Ten slotte stelt je nu jouw titel definitief vast als je dat nog niet had gedaan.

 

5. Design

Kenmerkend voor e-books is dat deze mooi opgemaakt worden en er aantrekkelijk uitzien. Dit is na het schrijven dan ook een hele belangrijke stap. Door het e-book op te maken, zorg je ervoor dat de tekst op logische plekken staat en mensen het e-book met plezier lezen. Gebruik alleen relevante afbeeldingen en maak visuals die een term of onderdeel verder kunnen verduidelijken. De opmaak moet een echte toevoeging aan het e-book zijn.

 

6. Promoten

Na de opmaak is het e-book klaar om verspreid te worden. Tijd om te gaan promoten dus. Je kan het e-book verspreiden onder jouw volgers via social media, maar je kan het ook inzetten als advertentie om nieuwe prospects te benaderen. En natuurlijk kan je jouw e-book altijd opsturen naar jouw bestaande klanten wanneer het om een dienst of product gaat die zij nog niet kennen. Zo maak je van jouw e-book een waardevol marketingmiddel.

 

Zou je graag een e-book willen hebben over jouw product of dienst, maar ben je niet in staat om zelf het e-book te schrijven of op te maken? We bespreken graag jouw mogelijkheden. Neem contact op!

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl