Vijf redenen waarom je Instagram eens moet overwegen voor je B2B-marketing
Instagram, dat is toch voor consumenten? Klopt, toch kan het voor bedrijven lucratief zijn om hun verhaal te vertellen op dit snel groeiende visuele medium. Want wist je dat 80 procent van alle Instagram-gebruikers een bedrijfsaccount volgt? In deze blog zetten we de belangrijkste argumenten op een rij waarom ook jij Instagram zou moeten overwegen voor je bedrijf.
Instagram heeft veel gebruikers: 6,6 miljoen in 2022, blijkt uit onderzoek van Newcom. Daarvan zijn er dagelijks 4 miljoen actief op het platform. Vergelijk dat eens met LinkedIn, de favoriet in de B2B-wereld. Dat medium telt de laatste jaren 5 miljoen gebruikers, maar daaronder zijn er maar 1,15 miljoen dagelijkse gebruikers.
De doelgroep van Instagram is vooral jongeren tot 19 jaar. Maar de leeftijdscategorie wordt snel breder, zo komen er steeds meer 20- tot 39-jarigen bij. Ook veel 40- tot 64-jarigen hebben een account. Dit maakt Instagram tot een volwassen medium.
Waarom zou je Instagram voor je bedrijf overwegen?
Om de betrokkenheid bij je bedrijf te vergroten. De interactie met je publiek is via Instagram erg groot. De app heeft hiervoor handige functies. Zo kun je een poll maken om je doelgroep keuzes voor te leggen. Ook kun je een vragensticker gebruiken in Instagram Stories. Je stelt dan één vraag en volgers zijn vrij om zelf een antwoord te bedenken.
Om je vindbaarheid te vergroten. Hiervoor kun je bijvoorbeeld hashtags (#) gebruiken. Met een hashtag plaats je jouw bericht in een bepaalde categorie. Instagram biedt gebruikers de optie om een hashtag te volgen, om op de hoogte te blijven van nieuwe posts binnen de hashtag.
Om je bedrijf letterlijk een gezicht te geven. Laat in Stories iemand over een product of dienst vertellen of over hoe het achter de schermen bij jou aan toe gaat. Dat zorgt voor verbinding en vertrouwen, waardoor mensen eerder geneigd zijn actie te ondernemen. Je kunt ook filmpjes plaatsen waarop influencers jouw bedrijf aanbevelen. HubSpot verwacht dat bedrijven dit de komende jaren steeds vaker gaan doen. Mensen hebben nu eenmaal minder vertrouwen in een boodschap die rechtstreeks van een bedrijf komt. Maar als een derde het zegt, wordt het anders.
Om je bereik te vergroten. Een wat nieuwere functie van Instagram is dat je kunt aangeven met wie je samenwerkt. Koppel jouw account aan dat van je partnerorganisatie en je post verschijnt op beide profielen. Alle likes en reacties verschijnen onder die ene post. Voor het algoritme van Instagram is het belangrijk om regelmatig iets te posten, bijvoorbeeld vijf keer per week. Gebruik je de trefwoorden die je doelgroep aanspreken, dan komt je boodschap eerder boven. Dat is ook het geval als je post veel interactie genereert. Er zijn volop mogelijkheden om af te wisselen, met foto’s, Stories, Instagram TV of video’s.
Om een beter klantbeeld te krijgen. Met Facebook Creator Studio of de Instagram Business Suite is het gemakkelijk om in te plannen op welk tijdstip posts moeten verschijnen. Dat scheelt veel tijd. Maar er is nog een groot voordeel: deze platforms houden statistieken bij. Je ziet de leeftijd van volgers, hoe laat ze actief zijn, waar ze op klikken en ga zo maar door. Dat helpt je om inzicht te krijgen in wat je eventueel kunt verbeteren om je organische bereik te vergroten. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om posts te promoten tegen betaling.
Tot slot: Instagram geeft je de optie om je contactgegevens en branche toe te voegen aan je profiel. Zo maak je het ook bedrijven weer makkelijker om je te benaderen en verhoog je het verkeer naar je website. Wil je juist niet worden gebeld, dan zet je dit makkelijk uit.
Natuurlijk is het belangrijk om niet lukraak te posten maar om dit gestructureerd en consistent te doen. Met de juiste strategie is de kans dat je doelen bereikt veel groter!
Wil je meer weten over hoe je Instagram effectief inzet voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op! Kijk ook een op ons ons account voor inspiratie!
Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?
Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl