Aan de slag met inbound marketing

IMG_5576.jpg

Inbound marketing wordt gezien als dé manier om online beter gevonden te worden en bezoekers om te vormen tot leads en uiteindelijk tot klanten. Geen traditionele, onpersoonlijke marketing, maar mensen die jou opzoeken door de relevante content en informatie die je te bieden hebt. Met inbound marketing zorg je ervoor dat potentiële klanten met je in contact willen komen, omdat je antwoord geeft op de vragen en uitdagingen die ze hebben.

 

Het gaat bij inbound marketing om een geïntegreerde aanpak van verschillende online marketingkanalen (landing page, e-mail, social media, etc.) met maar één doel: relevante content bieden op het moment dat jouw prospect dat nodig heeft. De juiste content op het juiste moment. En als hulpmiddel daarbij heb je met marketing automation-software uiteindelijk een tool in handen om jouw inboundmarketing-aanpak effectief in te vullen.

 

Inbound marketing, waar te beginnen?

Oké, je begrijpt het inboundmarketing-concept en je gelooft in de meerwaarde hiervan voor jouw onderneming. Echter, de vervolgstap is vaak het probleem voor veel ondernemingen. Waar moet je beginnen? Heb je wel de juiste mensen en kennis in huis om dit project te managen? Met welke marketing automation-tooling moet je aan de slag? Welke content moet je creëren en via welk kanaal moet je deze content inzetten? Is je website wel gereed voor inbound marketing? Moet je aan online advertising gaan doen en hoe werkt dat? Kortom, tientallen vragen waarop je geen antwoord hebt en waardoor inbound marketing voor jou een berg lijkt die niet te beklimmen is.

 

Bij ContentXperience werken we al jaren voor vele klanten volgens de inboundmarketing-filosofie. Alle kennis en expertise die we binnen dit vakgebied hebben opgedaan, hebben we ondergebracht in een volledige geïntegreerde inboundmarketing-aanpak.

 

De zes stappen van onze inboundmarketing-aanpak

Via onze inboundmarketing-aanpak verzorgen we in zes stappen een compleet inboundmarketing-traject van a tot z. Stap voor stap bepalen we welke strategie, doelstellingen, contentvormen en marketingautomation-tool daar het beste bij passen.

 

In het kort een overzicht van de zes stappen:

 

Stap 1: Strategie bepalen
Net als bij traditionele marketingcampagnes, moet ook bij inbound marketing bekend zijn wat het doel van de campagne is en voor wie de oplossing op de markt wordt gezet. Samen met de klant bepalen we in deze fase de strategie van de inboundmarketing-campagne.

 

Stap 2: Contentplan opstellen en contentcreatie
Welke vragen heeft de buyer persona (de belangrijkste klantdoelgroep) op de verschillende momenten in zijn aankoopproces? Door de content aan te laten sluiten op zijn situatie, krijgt de persona het gevoel begrepen te worden. In het contentplan houden we hier dus rekening mee.

 

Stap 3: Landing page ontwikkelen
De beschikbare content (blogs, whitepapers, filmpjes, etc.) wordt vervolgens op een aantrekkelijke webpagina geplaatst. Met calls-to-action wordt de lezer begeleid naar meer informatie, om zijn journey soepel te kunnen doorlopen.

 

Stap 4: Marketing automation-tool inrichten
Welke tool je ook kiest, de marketing automation-oplossing moet goed ingericht worden. Door automatische e-mails klaar te zetten en te koppelen aan een contentflow, kan ook hiermee de lead voorzien worden van passende informatie.

 

Stap 5: Traffic genereren
Zonder websitebezoekers geen leads en dus geen nieuwe klanten. Hoe goed de marketingautomation-tool ook is ingericht. Met een goed trafficplan, voorzien van social media, e-mailings, advertenties en andere opties voor het genereren van traffic, kun je de doelgroep op de campagnesite en de relevante content wijzen.

 

Stap 6: Analyseren, optimaliseren en warmhouden
Door de juiste rapportages en analyses is het mogelijk om patronen te ontdekken. Wordt een bepaalde infographic minder gelezen dan verwacht? Dan moet wellicht de webpagina aangepast worden, of de advertentie. We houden samen met de klant bij welke informatie voor welke leads interessant is.

 

Meer weten over inbound marketing?

Ben je ook overtuigd van de kracht van inbound marketing en marketing automation, maar wilt je meer informatie over dit onderwerp? Bijvoorbeeld om meer te weten te komen over wat het voor jouw organisatie op kan leveren? Neem gerust contact met ons op.

 

Meer info? Download dan het e-book: Inbound marketing, the basics

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl