Wat is de juiste marketing automation software voor jou?

shutterstock_1331757893.jpg

Wanneer er wordt besloten om aan de slag te gaan met inbound marketing, wordt vaak direct de vraag gesteld: “voor welke software gaan we kiezen?”. Dat is verre van de eerste vraag die gesteld moet worden. Deze keuze moet gebaseerd worden op uw inbound- en contentstrategie. De doelstellingen en langetermijn-plannen bepalen namelijk welke functionaliteiten je nodig hebt in de marketing automation software, niet andersom. Hoe komt je uiteindelijk tot de juiste keuze? Hierbij vijf belangrijke overwegingen.

 

1. Denk eerst na over uw strategie

Hoe, wie, wat, waar en waarom? Het zijn de standaardvragen die je eerst moet beantwoorden. Waarom wil je aan de slag met inbound marketing? Wat wil je daarmee bereiken en hoe wil je dit bereiken? Wat heb je op het gebied van marketing en sales al op zijn plaats (website, nieuwsbrieven, social media, CRM, etc.)? Wie wordt of worden er verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan, binnen of buiten uw organisatie? Pas wanneer je weet waarom je met inbound marketing wilt starten en welk resultaat je beoogt, kun je gaan kijken naar een ondersteunende marketingautomation-oplossing.

 

2. Marketing automation is een middel, geen doel

Starten met marketing automation is geen doel. Zoals hierboven al beschreven staat, is de software ondersteunend aan jouw plan en doelstellingen. Marketing automation software alleen zorgt er niet voor dat u meer leads krijgt. Een juiste uitwerking van buyer persona(‘s), buyer journey(s) en het creëren van de juiste content hierbij, zijn van essentieel belang voor het succes dat je behaalt met marketing automation.

 

3. Duurder is niet beter

In de praktijk zien we regelmatig dat mensen gevoelig zijn voor de prijs van de software. Als inboundmarketing-bureau met ervaring met veel verschillende marketingautomation-oplossingen, kunnen wij u zeggen dat de prijs niet altijd iets zegt over de kwaliteit van de software. Laat je dus niet om de tuin leiden met luxe termen, wondermiddel-verhalen en het ‘duurder is beter’-idee. De meeste organisaties kunnen ruimschoots uit de voeten met de functionaliteiten van een tool die niet de hoofdprijs kost. Investeer liever in je contentstrategie, want content is de olie waarop jouw marketingautomation-machine moet draaien.

 

4. Vraag naar gebruikerservaringen

Kijk eens om je heen. Ken je al marketeers die werken met dergelijke oplossingen? Vraag naar gebruikerservaringen door bijvoorbeeld een oproep te doen op LinkedIn of deze vraag te stellen op X (Twitter). Vraag een marketeer – die geen baat heeft bij het verkopen van één MA-oplossing – om zijn kritische mening.

 

5. Kijk uit voor ‘verborgen’ kosten

Denk je een goede oplossing, passend binnen je budget, gevonden te hebben? Onderzoek dan alle functionaliteiten die je nodig hebt en kijk of er geen kosten bij komen. Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat een organisatie na de aanschaf van een MA-licentie ineens te maken krijgt met kosten die alsnog het complete marketingbudget opslokken. Waar je op moet letten:

 

  • Zitten alle functionaliteiten die je nodig hebt wel echt in het pakket waarvoor je tekent, of moet je daarna nog extra licenties afsluiten om de tool te kunnen gebruiken zoals jij dat wilt?
  • Is de tool wel gebruiksvriendelijk, of is het zo complex en technisch dat jouw marketeer onnodig veel tijd kwijt is aan het beheer ervan?
  • Communiceert het goed met andere software, zoals uw CRM, die je al binnen jouw organisatie gebruikt? Of is hier een dure, op maat gemaakte koppeling voor nodig?

 

Kom je er zelf niet helemaal uit, dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Onze inboundmarketing-medewerkers hebben ervaring met diverse automation-tools, waarmee zij dagelijks werken voor diverse klanten. We hebben praktijkervaring en kennen de vele valkuilen. Graag geven wij je onafhankelijk advies over welke tool het beste bij jouw doelstellingen, huidige marketingsituatie en budget past.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl