Hoe je gedetailleerde buyer persona’s voor jouw bedrijf creëert

shutterstock_475290856.jpg

Buyer persona’s zijn fictieve, gegeneraliseerde profielen van jouw ideale klanten. Met deze persona's kunnen we ons, op het gebied van zowel marketing, sales, productie als dienstverlening, beter inleven in de klant. Een diepgaand inzicht in jouw buyer persona(‘s) is cruciaal voor het optimaliseren van contentcreatie, productontwikkeling, sales follow-up en echt alles dat te maken heeft met het werven en behouden van klanten.

 

Waarom zijn buyer persona’s zo belangrijk voor je bedrijf?

Buyer persona’s dragen bij aan het beter begrijpen van jouw huidige (en potentiële) klanten. Ze zorgen ervoor dat jouw content, berichtgeving, productontwikkeling en dienstverlening naadloos aansluit op de specifieke behoeften, gedragingen en knelpunten van verschillende doelgroepen. Met andere woorden: je bent zich ervan bewust dat jouw belangrijkste klanten geïnteresseerd zijn, maar weet je ook wat hun precieze behoeften en interesses zijn? En welke achtergrond hebben jouw ideale klanten? Om volledig te begrijpen wat jouw klanten enthousiast maakt, is het van belang om gedetailleerde persona’s te ontwikkelen.

 

De beste buyer persona’s zijn gebaseerd op enerzijds marktonderzoek en anderzijds inzichten vanuit jouw klantbestand (door middel van vragenlijsten, interviews, etc.). Afhankelijk van jouw bedrijf, kan het aantal persona’s variëren van slechts een of twee, tot misschien wel tien of twintig. Als je voor het eerst persona’s maakt, raden we je aan om met een klein aantal te beginnen. Mocht het nodig zijn, dan kan je altijd op een later tijdstip meer persona’s ontwikkelen.

 

Hoe kunnen persona’s gebruikt worden door marketing?

In de basis kan je, met behulp van buyer persona’s, content creëren die jouw doelgroep aanspreekt. Ze maken het daarnaast mogelijk om jouw marketing specifiek te richten en af te stemmen op verschillende segmenten. In plaats van bijvoorbeeld eenzelfde lead nurturing e-mail naar jouw complete database te sturen, kun je jouw berichtgeving op maat maken door te segmenteren op basis van jouw kennis van de verschillende persona’s.

 

Wanneer je dit combineert met de levenscyclus-status (bijvoorbeeld de plaats van de klant in de salescyclus), stellen buyer persona’s je bovendien in staat om zeer specifieke content af te kaderen en te creëren.

 

Hoe creëer je buyer persona’s?

Buyer persona’s worden gecreëerd op basis van onderzoeken, vragenlijsten en interviews met jouw doelgroep. Jouw doelgroep bestaat uit een mix van klanten, potentiële klanten en mensen buiten jouw klantbestand die ook aan de criteria voldoen.

 

Een aantal handige manieren om informatie te verzamelen voor het ontwikkelen van persona’s:

 

  • Bekijk jouw klantenbestand om trends te ontdekken in de manier waarop leads of klanten jouw content vinden en consumeren.
  • Gebruik, bij het ontwikkelen van formulieren voor jouw website, velden die belangrijke persona-informatie genereren. Als jouw persona’s bijvoorbeeld variëren qua bedrijfsgrootte, vraag dan elke lead naar het aantal werknemers in zijn/haar bedrijf.
  • Vraag feedback van jouw salesteams, over leads waar ze het meest intensief contact mee hebben. Welke kenmerken zien ze bij de verschillende klanttypen?
  • Interview jouw huidige en potentiële klanten persoonlijk of telefonisch, om te achterhalen waarom ze tevreden zijn over jouw product en/of dienst.

 

Hoe kun je deze informatie gebruiken om persona’s te creëren?

Als het onderzoeksproces eenmaal achter de rug is, beschikt je over een hoop ruwe data van jouw huidige en potentiële klanten. Maar wat kan je hiermee doen? Hoe distilleer je de data, zodat iedereen de door je verzamelde informatie ook daadwerkelijk begrijpt? De eerstvolgende stap is het analyseren van de onderzoeksresultaten om patronen en overeenkomsten te identificeren. Je ontwikkelt tenminste één primaire persona, die je deelt met de rest van het bedrijf.

 

Tot slot geef je de persona een naam (bijvoorbeeld Financieel Manager Marsha, IT Ivo of Hovenier Harrie), en voeg je een voorbeeldfoto toe zodat iedereen een compleet beeld heeft van de gecreëerde persona.

 

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl