Relevante content is het fundament van jouw online aanwezigheid en jouw digitale marketingsuccessen. De beste manier om die content te beheren en te laten renderen, is met behulp van de juiste inboundmarketing-strategie en een passende marketingautomation-oplossing. Want marketing automation maakt het automatiseren van relevante content mogelijk met als doel uw leadconversies te verhogen. Met marketing automation kunt je jou leads vervolgens op een meer constante manier onderhouden. Zodra de leads met behulp van relevante campagnes en relevante content ‘opgewarmd’ zijn, kunnen ze omgezet worden in daadwerkelijke klanten.
Oké, tot zover de definitie en een korte uitleg over het belang van marketing automation. Nu steeds meer bedrijven hier de toegevoegde waarde van gaan inzien, wordt ook steeds vaker de vraag gesteld voor welke software er gekozen moet worden.
Er is een tijd geweest dat marketingautomation-oplossingen slechts weggelegd waren voor grote ondernemingen die zich dergelijke systemen konden veroorloven. Met de komst van wat meer laagdrempelige oplossingen werd marketing automation ook bereikbaar voor kleinere bedrijven. Er zijn ondertussen verschillende aanbieders waar je uit kunt kiezen. HubSpot, Marketo, Pardot, Eloqua, Act-on en SharpSpring zijn enkele voorbeelden hiervan.
De vragen die meestal gesteld worden als het gaat om softwarekeuze, zijn: wat willen we met de software gaan doen en wat is ons budget? In de praktijk zien we regelmatig dat mensen gevoelig zijn voor de prijs van de software en dat zal dan ook in grote mate bepalen welke tool in aanmerking komt. Hoe aanlokkelijk sommige systemen en hun mogelijkheden ook zijn, als je er geen budget voor hebt, dan houdt het op. Belangrijk om aan te merken is dat de prijs niet altijd iets zegt over de kwaliteit van de software. De meeste organisaties kunnen ruimschoots uit de voeten met de functionaliteiten van een tool die niet de hoofdprijs kost en beter bij de organisatie past. Meer hierover in deze blog.
Daarnaast is het goed om te weten dat er ook alternatieve, open source-oplossingen zijn die een opmars maken in de marketing automation-wereld.
Een open source-platform dat zich richt op marketing, is misschien een zeldzaamheid, maar toch bestaat het. En zelfs in een vrij complete, volwassen vorm: Mautic.
Mautic bestaat sinds januari 2015 en is ontstaan vanuit de gedachte dat marketingautomation-software niet alleen voor kapitaalkrachtige organisaties beschikbaar zou moeten zijn. Het onderscheidt zich van andere marketingautomation-platformen doordat dit platform gratis beschikbaar is (vergelijkbaar met WordPress). Ondertussen hebben al meer dan vijftigduizend organisaties Mautic gedownload en komen er dagelijks nieuwe gebruikers bij.
Doordat Mautic open source is, ontbreken de licentiekosten en hebben bedrijven de mogelijkheid om de software zelf aan te passen. Het nadeel is alleen wel het gebrek aan support en de doorontwikkeling van de software. Echter, door de zeer actieve community en de developers van Mautic is er een solide basis voor doorontwikkeling. Bovendien ondersteunen bedrijven als ContentXperience bij de inrichting van de software en verzorgen onderhoud op de installatie.
In sommige gevallen kan een open source marketingautomation-oplossing als Mautic op het lijf geschreven zijn. Het kan bijvoorbeeld de perfecte aanvulling zijn op andere open source-software die u wellicht al in gebruik heeft, zoals Drupal, WordPress of SugerCRM. Als u houdt van open source als principe en geniet van de support van een community, dan is Mautic een uitstekende keuze. Bent u daarentegen niet direct een echte computer-wizard en wilt u graag per direct uw marketingautomation-oplossing volledig benutten, kies dan voor een (duurdere) standaard oplossing van bijvoorbeeld HubSpot of Pardot.
Als tussenvorm is er dan altijd nog de mogelijkheid om de implementatie, de integratie en het onderhoud van Mautic uit te besteden aan ContentXperience. Dan kunnen wij je tevens helpen met jouw contentmarketingstrategie en -doelstellingen.
Wil je meer weten over marketing automation of vind je het moeilijk om de juiste pakketkeuze te maken? Neem dan gerust contact met ons op. Onze inboundmarketing-medewerkers hebben ervaring met diverse automation-tools, waarmee zij dagelijks werken voor diverse klanten. We hebben praktijkervaring en kennen de vele valkuilen. Graag geven wij je onafhankelijk advies over welke tool het beste past bij jouw doelstellingen, huidige marketingsituatie en budget.
Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan?
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl
Velperweg 148
6824 HN Arnhem
E: info@contentxperience.nl
T: 026-7999066