Hoe ontwerp je een goede infographic?

Cocoa cola.jpg

Waarschijnlijk is het je wel opgevallen dat je online steeds meer infographics tegenkomt op bijvoorbeeld LinkedIn, in blogs of op websites. Infographics worden namelijk steeds populairder. Dit middel wordt door bedrijven en marketeers dan ook vaak ingezet om hun marketingplan naar een hoger plan te tillen. In dit blog leg ik uit wat een infographic is, wat het doet voor je marketing en waar een goede infographic aan moet voldoen.

 

Wat is een infographic? 

Een infographic is een grafische weergave van informatie. Het bestaat voornamelijk uit beeld, bijvoorbeeld iconen, illustraties en schematische grafieken. Hierbij wordt de tekst vooral als ondersteuning toegevoegd. Door gebruik te maken van visuele informatie kan complexe informatie begrijpelijk worden weergegeven in een overzichtelijk geheel.

 

Wat zijn de voordelen van een infographic?

Lastige teksten vol vakjargon of rapporten vol data vragen namelijk om een andere manier van presenteren. Informatie visueel vormgeven in een infographic heeft als voordeel dat complexe vraagstukken of lange, onoverzichtelijke teksten op een duidelijke, begrijpelijke en aantrekkelijk manier gepresenteerd kunnen worden. Hiermee is het makkelijker om je boodschap goed over te brengen.

 

Daarnaast zorgt een goede infographic ervoor dat de SEO van een website verbetert. Infographics worden namelijk veel gedeeld op social media vanwege hun visuele aspect en zorgen daardoor voor veel inbound links (hyperlinks van een website naar een andere website). Volgens HubSpot worden infographics zelfs drie keer meer geliket en gedeeld dan andere soorten content op social media! Zoekmachines indexeren websites eerder als er veel relevante en kwalitatief goede content op staat waar andere pagina’s naartoe linken. Door relevante artikelen met infographics te plaatsen, vergroot je die mogelijkheid. Het is dus ook nog eens krachtige marketingtool!

 

Hoe ontwerp je een heldere, overzichtelijke infographic?

 

Doe onderzoek

Bedenk wat de belangrijkste punten in het verhaal zijn en welke punten om extra verduidelijking vragen. Wat is de boodschap? Wie is je doelgroep? Klopt alle informatie die je wilt delen en is het relevant voor je doelgroep?

 

Zorg voor een logisch verhaal

Selecteer de belangrijkste feiten en conclusies. Redigeer de teksten op relevante of juist nutteloze informatie.

 

Zorg voor structuur

Vertel het verhaal op een logische manier. Begin dus met een goede titel en inleiding om vervolgens de verschillende stappen of voorbeelden te laten zien. Hierna sluit je af met een conclusie of Call To Action (CTA) om je publiek in actie te laten komen.

 

Bedenk een goede vorm waarin je je infographic kan gieten

Dit kan een bepaald thema zijn, een kenmerkende stijl, een beeldmetafoor of een vergelijking die goed past bij de toon van je verhaal.

 

Maak een visuele opzet

Bepaal het kleurenschema, de stijlelementen en de typografie. Maak je een infographic voor een bedrijf? Zorg dan dat je de huisstijl van het bedrijf overneemt qua typografie en kleurgebruik, zodat je infographic herkenbaar is en bij de rest past.

 

Daarnaast moet een infographic niet te druk zijn. Hou het rustig met genoeg witruimte rondom. Kies één of twee duidelijke hoofdkleuren en maximaal drie accentkleuren. Houd ook het aantal fonts overzichtelijk en beperk je tot één, maximaal twee fonts. Bedenk op welke manier je alle illustraties met elkaar verbindt en hoe alles een geheel wordt met een duidelijke hiërarchie. Gebruik bijvoorbeeld kaders of lijnen om alles te ordenen.

 

Maak opvallende illustraties

Ontwerp duidelijk herkenbare iconen, symbolen, karakters en visuals. Maar: houd het simpel. Zorg dat alles dezelfde stijl heeft of in ieder geval bij elkaar past!

 

Inspiratie nodig?

 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van infographics of hoe infographics passen in de buyer journey? Download dan het e-book 'Content in de buyer journey' of neem contact met ons op!

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl