Zo maak je een merk, deel 3: De kernwaarden

shutterstock_1022445838.jpg

Kernwaarden vormen naast de missie en de visie de identiteit van een organisatie. Het formuleren van kernwaarden is waardevol. De uitdaging bij het formuleren van kernwaarden is dat je verder gaat dan een paar losse, snel gekozen woorden. Hoe je dat voor elkaar krijgt, lees je hier.

 

Met de kernwaarden van een organisatie wordt duiding gegeven aan de houding en het gedrag van medewerkers. Het komt voort uit de waarden die de organisatie bezit. In een familiebedrijf bijvoorbeeld zit meestal een grote mate van klantgerichtheid. Vaak is dat heel oorspronkelijk; van vader op zoon wordt meegegeven hoe afhankelijk je bent van klanttevredenheid. Kernwaarden beschrijven wie je bent als organisatie en waar je voor staat. Dat kan niet anders zijn dan dat je dat dagelijks bewijzen kunt.

 

De kernwaarden zeggen alles over de mentaliteit van het bedrijf. Het is een belangrijk uitgangspunt dat uitgevraagd wordt tijdens sollicitaties. Als ‘eerlijk of oprecht’ een kernwaarde is van een organisatie, dan is te verwachten dat dit een onderdeel is van het sollicitatiegesprek. Een sollicitant moet voorbeelden geven waaruit eerlijkheid of oprechtheid blijkt.

 

Bij het formuleren van de waarden gaat het erom dat het mensen aanzet om enthousiast te worden. Het mooiste is als het kernwaarden zijn waar ook het personeel zich in herkent. Uiteindelijk gaat het erom dat de waarden invulling krijgen. Zo definiëren veel organisaties dat ze duurzaam zijn, maar is het de moeite waard om te beschrijven wat een organisatie dan bewijsbaar duurzaam maakt. In veel gevallen moet je de mentaliteit van een organisatie kunnen omschrijven aan de hand van drie tot maximaal 5 kernwaarden.

 

Met of zonder externe begeleiding, is het bij kernwaarden mooi als een team medewerkers de opdracht krijgt een set van 5 kernwaarden te gaan formuleren. Zij kunnen deze set per afdeling gaan bespreken. Dit zijn vragen die daarbij van belang zijn:

 

  1. Wat maakt dit bedrijf uitzonderlijk?
  2. Waarin is ons bedrijf het beste?
  3. Wat zou onze concurrent in positieve zin van ons vinden?
  4. Wat moeten we morgen verbeteren omdat dit zo goed bij ons past?

 

En zo zijn er nog wel meer vragen te bedenken waarmee je bespreekbaar maakt wat nu de kernwaarden van de organisatie zijn. Als alle afdelingen ondervraagt zijn in een sessie kan het kernwaardenteam gaan trechteren en elimineren om tot een eenduidige kern te komen van 3 tot 5 kernwaarden die de mentaliteit van de organisatie als beste omschrijven. In dit geval geldt inderdaad letterlijk en figuurlijk: de mensen maken een organisatie, dus kan de mentaliteit van een organisatie ook als beste door de medewerkers zelf worden vormgegeven.

 

Contact

Wil je meer weten over het formuleren van kernwaarden? Dan helpen we je daar graag bij. Bel ons even tijdens kantooruren op 026-7999066.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl